Jesper Nordin gör musik av efterklangen

36 min

Tonsättaren Jesper Nordin tilldelades 2010 Sveriges största tonsättarpris, Christ Johnsonpriset på 180 000 kr för orkesterverket Residues, vilket betyder spår, efterlämningar.

Jesper Nordin bor i Stockholm men hans släktingar i Jämtland var folkmusiker. Låtar finns nedtecknade efter farfarsfarfarsfarfar på 1700-talet. Jesper Nordin kunde dock varken spela instrument eller läsa noter och i tonåren blev det punkmusik och hårdrock.

Nu tonsätter Jesper Nordin med hjälp av ritplattan Wacom, vilken är kopplad till datorn. Där skissar han musik som sedan spelas av akustiska musiker. Jesper Nordin använder en specialpenna för att skapa skalor och tonarter, även asiatisk pentatonik och kvartstonskalor, som bl a används i folkmusik.

- Residues handlar om verkliga, fysiska spår. I min musik jobbar jag ofta med efterdyningar av svenska folkmusiker. Jesper förklarar med en bild:

- Ta tio svenska folkmusiker och låt dem spela i en katedral. Plocka sedan bort musikerna och upplev det som skimrar kvar efteråt, efterklangerna. De blandas och klingar sedan bort.

- Det är den folkmusik jag är ute efter i mina stycken. Inte själva låtarna, berättar Jesper Nordin I programmet, där vi bl a hör den kanadensiske musikern Jean-Francois Laport spela sina hemmagjorda Laporte-instrument i Jesper Nordins musikstycken.

Åren 2004-06 var Jesper Nordin Sveriges Radio P2:s hustonsättare.

Manus och produktion: Birgitta Tollan

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".