Ryska förvirringsmedier och SVT-bossen om Public Service-kritiken

35 min

Om propaganda i journalistisk form, med avsikt att förvirra. Vi tittar närmre på den ryska mediestrategin, bland annat utifrån hur haverirapporten om det nedskjutna passagerarplanet i Ukraina presenterades i veckan. Vi har träffat SVT:s vd Hanna Stjärne, som ofta pekas ut som Sveriges mäktigaste mediechef, apropå den senaste tiden upptrappade ställningskrig om Public Service. Och så om att få spridning på nätet – men samtidigt behålla kontrollen. Nu sätter TV4 upp spärrar mot sajter som kanalen definierar som hatsajter.

Ryska propaganda-medier med avsikt att förvirra
Ryssland skapar egna mediekanaler för att strategiskt få ut sin önskade bild av olika händelser. När villfarelsen ställs mot vetenskap, fejk mot fakta, kunskap mot kvacksalveri – då är det lätt att mediernas princip om opartiskhet kidnappas och missbrukas. Vad händer när den här taktiken utnyttjas av en krigförande stormakt?
Den ryska mediestrategin beskrivs ofta som ett försök att förvirra - att skapa en osäkerhet kring vad som är sant genom att sprida en störtskur av hypoteser. I veckan fick vi ett tydligt exempel på det när utredningen kring det nedskjutna planet MH17 skulle presenteras. Reporter: Mattias Pleijel.

Hanna Stjärne om kritiken mot SVT
Hon pekas ofta ut som Sveriges mäktigaste mediechef. Vi träffade SVT:s vd Hanna Stjärne i veckan för att prata om gränserna för Public Service, de laddade anklagelserna om ojuste konkurrens med licensmiljarder och om den hårda kritik som riktats mot specifika SVT-satsningar. Det är ett läge när konkurrenterna tar i med hårdhandskarna för att skruva upp tonläget och PR-spelet kring Public Service – inte minst genom den miljonsatsning på en privat Public service-granskning som lanserades bara häromveckan. En lansering som gör Hanna Stjärne bekymrad. Reporter: Therese Rosenvinge

TV4 spärrar tillgång till TV-klipp för invandringsfientliga sajter
TV4 väljer nu att blockera möjligheten för vissa sajter att bädda in deras TV-klipp. Anledningen är att TV4 inte vill finnas på plattformar som kanalen definierar som hatsajter. Och det här är en fråga där mediebolagen gör olika. Vissa låter vem som helst sprida innehåll var som helst, medan andra håller hårt i allt sitt material. Hur drar TV4 egentligen gränsen för vilka sajter som ska omfattas av blockeringen? Hur motiverar Public Service att de gör tvärtom? Reporter: Jonna Westin

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".