Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Dokumentärer med fokus på musik, musiker och musikens roll i vår omvärld.
Ett avsnitt från P2 Dokumentär
54 min
Franz Berwalds liv och musik i radioperspektiv - del 4
Sön 15 nov 2015 kl 14:00
Krönet på Berwaldåret 1968, 100 år efter tonsättarens död, var det sceniska uruppförandet av Drottningen av Golconda, den opera Berwald skrev för sin tidigare elev, storsångerskan Christina Nilsson.

”Ej en ton har jag komponerat till Drottningens roll utan att tänka på Dig”, står det i ett av hans vänliga brev till henne. Varken hon eller någon operachef tog sig dock an verket under Berwalds livstid.

Men i samband med 100-årsjubileet skulle operan ges en chans på Kungl. Teatern; initiativet hade kommit från Sveriges Radios musikavdelning. Operan innehåller mycket härligt fullödig musik även om den i likhet med Beethovens Fidelio saknar dramatik. ”Där är så otroligt granna arior”, sa Tor Mann hänfört i en intervju. Han visste vad han talade om, för han hade dirigerat både ett konsertant framförande och den radioversion som spelades in 1958.

Urpremiären av Drottningen av Golconda sändes direkt i MusikradionFranz Berwalds dödsdag, och över huvud taget fick radiolyssnarna möjlighet att höra en stor del av Berwalds musikaliska produktion under året – symfonier, kammarmusik och musikdramatiska verk.
Också Skolradion uppmärksammade Berwald, och SVT producerade en Berwaldfilm – på den tiden var SR och SVT samma bolag.

Samma år som Berwald drog slutstrecket i Drottningen av Golconda, 1864, invaldes han sent omsider i Kungl. Musikaliska akademien, och tre år senare blev han av samma akademi utnämnd till kompositionslärare vid konservatoriet. Han fick också uppdraget att revidera Haeffners koralbok. Efter att ha livnärt sig som glasbruksdisponent under 1850-talet och därefter bland annat bedrivit affärsverksamhet, kunde han nu livnära sig inom det musikaliska området, och han fick erkännande och en position i musiklivet.

Glädjen blev dock kortvarig. På våren 1868 insjuknade Franz Berwald i lunginflammation, och den 3 april gick han bort.

Även om Berwald inte var helt bortglömd under senare delen av 1800-talet, var det ändå under 1900-talet som hans musik började förekomma alltmera frekvent på konsertprogrammen. Onekligen har Sveriges Radio genom sin medvetna odling av hans musik och genom att låta Berwaldkännare berätta om både verk och person, bidragit till att Berwald idag med all rätt har en plats som en av de mest betydande tonsättarna i den svenska musikhistorien.

När invigningen av Sveriges Radios orkesterstudio närmade sig mot slutet av 1970-talet, diskuterades namnfrågan ingående. Till slut enades man om att kalla det nya konserthuset för Berwaldhallen – helt följdriktigt kan det tyckas med tanke på den långa Berwaldtradition som finns inom företaget. Den 30 november 1979 tog Sveriges Radios Symfoniorkester under festliga former sin nya arbetsplats i bruk. På invigningsprogrammet stod bland annat Franz Berwalds uvertyr till Estrella de Soria och Sinfonie singulière. Dirigent var orkesterns dåvarande chefdirigent Herbert Blomstedt.

I det fjärde och sista av Christina Tobecks programserie om Franz Berwalds liv och musik i radioperspektiv får vi bland annat höra delar av Ingmar Bengtssons högtidsanförande 1968, avsnitt ur biografiförfattaren Ingvar Anderssons stora Berwaldserie strax efter jubileumsåret, liksom Herbert Blomstedts, Nils Castegrens, Erling Lomnäs, Tor Manns reflektioner. Programmet innehåller också glimtar från Berwaldhallens invigning och citat ur musikinspelningar hämtade ur Sveriges Radios arkiv.

En serie P2-dokumentärer av Christina Tobeck


Musik av Franz Berwald i P2 i anslutning till dokumentärserien:

Tisd 17.11. i Klassisk förmiddag kl 10.03: Pianokvintett nr 2 A-dur
Torsd 19.11. i Klassisk förmiddag kl 10.03: Symfoni Ess-dur, Naïve
Torsd 19.11. i Musik mot midnatt kl 21.00: Gunnar Bucht, Sinfonie gracieuse ou l’Apothéose de Berwald (SR:s beställningsverk till Berwaldjubileet 1996)

Musik som spelats i avsnittet

  • 14.23
    Håkan Falk, Christian Schultze, Orgel I Rydebäck (Skåne): Rydebäckskyrkan - En Lantlig Bröllopsfest
    Album: Rykten
    Kompositör: Franz Berwald
    Bolag: DB PRODUCTIONS
  • 14.25
    Sixten Ehrling, London Symphony Orchestra - Symfoni Nr 4 Ess-Dur
    Album: Sinfonie Singulière
    Kompositör: Franz Berwald
    Bolag: BLUEBELL OF SWEDEN
  • 14.49
    Sten Broman, Sveriges Radios Symfoniorkester (Stockholm) - Symfoni Nr 1 G-Moll
    Album: Berwald X 2
    Kompositör: Franz Berwald
    Bolag: CAPRICE
  • 14.58
    Radioorkestern (Stockholm), Tor Mann, Dirigent - Symfoni Nr 4 Ess-Dur
    Kompositör: Franz Berwald

"Ett sant nöje"

"Tack Christina Tobeck för de fyra fantastiskt intressanta Berwaldprogrammen! Ett sant nöje för en inbiten musikradiot att få återuppleva decenniers musikhistoria så välkommenterad. Visste inte att så mycket fanns bevarat i klingande dokument" (Jan Kask)

Programmet tillhör kategorin: Dokumentär
Alla avsnitt från programmet P2 Dokumentär
Möt tonsättaren Kim Hedås Igår kl 12:03(57 min)

2013 fick Kim Hedås uppdraget att skriva ett orkesterstycke på inspiration av en Beethovensymfoni. "Bara det inte är Eroica", hann hon tänka, men det var det. Resultatet blev stycket Re:Cai:O.

2013 fick Kim Hedås uppdraget att skriva ett orkesterstycke på inspiration av en Beethovensymfoni. "Bara det inte är Eroica", hann hon tänka, men det var det. Resultatet blev stycket Re:Cai:O.

Musiklegendaren Georg Riedel Sön 15 apr kl 14:00(57 min)

Jazzmusikern, kontrabasisten Georg Riedel är en av Sveriges mest produktiva kompositörer, och nu när han släpper ännu en skiva med ny musik passar vi på att reprisera det här porträttet på honom.

Jazzmusikern, kontrabasisten Georg Riedel är en av Sveriges mest produktiva kompositörer, och nu när han släpper ännu en skiva med ny musik passar vi på att reprisera det här porträttet på honom.

Englands guldålder del 3/3 om kriminalitet Lör 14 apr kl 12:03(57 min)

Den engelska guldåldern runt år 1600 slutar aldrig att inspirera vår tids kultur, och att fascinera! I den här tredje och sista delen handlar det om hur kriminalitet kunde gestaltas musikaliskt.

Den engelska guldåldern runt år 1600 slutar aldrig att inspirera vår tids kultur, och att fascinera! I den här tredje och sista delen handlar det om hur kriminalitet kunde gestaltas musikaliskt.

Englands guldålder del 2/3 om droger Sön 08 apr kl 14:00(57 min)

Den engelska guldåldern runt år 1600 slutar aldrig att inspirera vår tids kultur, och att fascinera! I den här andra delen av tre handlar det om hur musik bland annat användes som drog.

Den engelska guldåldern runt år 1600 slutar aldrig att inspirera vår tids kultur, och att fascinera! I den här andra delen av tre handlar det om hur musik bland annat användes som drog.

Englands guldålder del 1/3 om sex Lör 07 apr kl 12:03(57 min)

Den engelska guldåldern runt år 1600 slutar aldrig att inspirera vår tids kultur, och att fascinera! I den här första delen av tre handlar det om hur sex speglades i den tidens musik.

Den engelska guldåldern runt år 1600 slutar aldrig att inspirera vår tids kultur, och att fascinera! I den här första delen av tre handlar det om hur sex speglades i den tidens musik.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".