Därför behandlar vi vackra människor bättre

19 min

Vackra politiker får fler röster, vackra personer tjänar 10-15% mer än andra och vackra barn får mer uppmärksamhet av sina lärare. Trots att de flesta av oss är överens om att man inte bör döma en bok efter dess omslag, visar forskning gång på gång att det är precis vad vi gör.

– Jag skulle vilja säga att alla positiva egenskaper du kan tänka dig, tillskrivs man om man är vacker, säger Henrik Jordahl, nationalekonom vid Institutet för Näringslivsforskning.

Henrik Jordahl har tillsammans med sina kollegor kartlagt hur finska politiker som bedöms som vackra, får fler röster tack vare sitt utseende. Men politiken är långt ifrån det enda område där utseendet spelar roll.

– Ju mer man läser desto mer modstulen blir man. Det är ordentliga skillnader i hur man blir behandlad, beroende på hur attraktiv man är, säger Torun Lindholm, docent i psykologi vid Stockholms universitet.

Men kan man verkligen rent objektivt säga vad som är vackert? Ja, mycket forskning lutar faktiskt åt det. Och en grupp Princetonforskare har till och med gått så långt att de skapat datoranimerade modeller över vackra ansikten, och även andra över drag som signalerar olika egenskaper.

Vetandets Värld tar fram förstoringsglasetoch tittar närmare på vad som egentligen gör ett ansikte vackert, hur idealen uppstår och vad våra positiva fördomar om vackra människor får för konsekvenser.

Ett annat av Princetonforskarnas modellansikten -- det här rör sig mellan pålitlighet och opålitlighet.

Urval av referenser:
Rhodes, Gillian. The Evolutionary Psychology of Facial Beauty. Annu. Rev. Psychol. 2006. 57:199-226. Doi: 10.1146/annurev.psych.57.102904.190208.

Berggren et al. The looks of a winner: Beauty and electoral success. Journal of Public Economics. Volume 94, Issues 1-2, February 2010, Pages 8-15. doi:10.1016/j.jpubeco.2009.11.002.

Oosterhof & Todorov. The functional basis of face evaluation. PNAS August 12, 2008, vol. 105, no. 32, 11087–11092. Doi: 10.1073pnas.0805664105.

Langlois et al. Maxims or Myths of Beauty? A Meta-Analytic and Theoretical Review. Psychological Bulletin 200, Vol. 126, No. 3, 390-423. Doi: 10.1037//0033-2909.126.3.390.

Dusek & Joseph, The Bases of Teacher Expectancies: A Meta-Analysis. Journal of Educational Psychology, 1983, Vol 75, No. 3, 327-346.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista