Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Gräver djupt i det ytliga.
Ett avsnitt från Stil
54 min
Den moderna kvinnan – skapad av mode, makeup och marknadsföring
Fre 15 jan 2016 kl 10:03
"Den moderna kvinnan" är en person som både mode- och marknadskrafter gärna vill göra anspråk på, då hon anses vara en spjutspets in i framtiden, och inte minst till framtida försäljning.

"Den moderna kvinnan" (eller den nya kvinnan) är ett uttryck som en gång i tiden var både skrämmande och lockande, men som kom att bana väg för dagens kvinnor som självklart kan rösta politiskt, yrkesarbeta, gifta sig med en man, eller kvinna – och välja precis hur de vill klä sig, och sminka sig. I alla fall i Sverige. I år är det nittiofem år sedan kvinnor för första gången kunde rösta i riksdagsvalet, och därmed påverka samhället i stort. Det var 1921. Bakom låg en kamp för kvinnlig rösträtt som bubblat under flera år.

Sverige var inte först, men heller inte sist, med att fånga upp en global trend där kvinnor började göra sig hörda på ett helt nytt sätt. Men också sedda. För hand i hand med den politiska utvecklingen gick – förstås – stil. Man skulle till och med kunna påstå att kvinnors kläder och stil kom att bli några av de mest betydelsefulla bitarna i det pussel som började läggas då "den moderna kvinnan" började ta fart, och form. En ny form, bokstavligen.

Det är ingen tillfällighet att den franska modeskaparen Coco Chanel lanserade "den lilla svart", 1926. Det var till en början en enkel klänning, rakt skuren, med rundad hals och långa ärmar som kom att bli: "en sorts uniform för alla kvinnor med stil". Den kom också att bli en symbol för den nya moderna kvinnan som vid tiden för första världskriget hade gett sig ut i arbetslivet, rattade bilar, rökte cigaretter och behövde plagg som de kunde röra sig fritt i.

I veckans Stil tittar vi närmare på begreppet "den moderna kvinnan" och vad hon har symboliserat vid olika tidpunkter i historien. Vi undersöker också hur reklam har speglat kvinnors politiska framsteg genom historien. Vi frågar författaren och journalisten Gunilla Thorgren och modejournalisten Agnes Grefberg Braunerhielm vad "Den moderna kvinnan" betyder för dem. Och så pratar vi med den amerikanska mensaktivisten Kiran Gandhi.

Veckans gäst är Annina Rabe, kulturjournalist.

Programmet tillhör kategorin: Livsstil
Alla avsnitt från programmet Stil
Rödvin – den nya trenddrycken Igår kl 10:03(55 min)

I veckans Stil ska vi ta en titt på ett fenomen som, bokstavligen, forsat fram inom populärkulturen som en sofistikerad livsstilsmarkör – kvinnor som dricker rödvin.

I veckans Stil ska vi ta en titt på ett fenomen som, bokstavligen, forsat fram inom populärkulturen som en sofistikerad livsstilsmarkör – kvinnor som dricker rödvin.

Vita Sackville-West – förebilden till "Orlando"... Fre 13 apr kl 10:03(55 min)

Vi ska i veckans Stil ta en titt på en brittisk kvinna som kan beskrivas som en sann aristokrat och en stor snobb, men också som häpnadsväckande modern – Vita Sackville-West.

Vi ska i veckans Stil ta en titt på en brittisk kvinna som kan beskrivas som en sann aristokrat och en stor snobb, men också som häpnadsväckande modern – Vita Sackville-West.

Den stora digitala spegelsalen – fem historier... Fre 06 apr kl 10:03(55 min)

I veckans Stil Special ska vi ta en titt på fem samtida fenomen, som alla utspelar sig på Instagram – denna digitala spegelsal där vår fåfänga och lust att betrakta varandra har fått fritt spelrum.

I veckans Stil Special ska vi ta en titt på fem samtida fenomen, som alla utspelar sig på Instagram – denna digitala spegelsal där vår fåfänga och lust att betrakta varandra har fått fritt spelrum.

"Shoppingupplevelse" – vad innebär egentligen... Fre 30 mar kl 10:03(54 min)

I veckans Stil ska vi ta en titt på en nöt som många modeföretag har svårt att knäcka – hur kommer vi att vilja köpa kläder i framtiden?

I veckans Stil ska vi ta en titt på en nöt som många modeföretag har svårt att knäcka – hur kommer vi att vilja köpa kläder i framtiden?

Susanne Ljung möter Ellen von Unwerth Fre 23 mar kl 10:03(54 min)

Ellen von Unwerth är unik. Hon är nämligen en av få kvinnor som etablerat sig som en av världens främsta modefotografer, ett yrke där framförallt män har gjort sig ett namn.

Ellen von Unwerth är unik. Hon är nämligen en av få kvinnor som etablerat sig som en av världens främsta modefotografer, ett yrke där framförallt män har gjort sig ett namn.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".