Bahar Pars om rasifiering och feminism och varför skådespelaryrket är större än livet

25 min

Bahar Pars, nyligen guldbaggenominerad för rollen som Parvaneh i filmen" En man som heter Ove", om skådespelaryrket som större än livet, om rasifiering och feminism och om att skapa eget sammanhang.

 Bahar Pars är född 1979 i Shiraz, Iran och kom till Sverige som 11-åring. Hon är utbildad på Teaterhögskolan i Stockholm och just nu är hon aktuell som Parvaneh i filmatiseringen av En man som heter Ove och på Dramaten i Marodörer av Jens Ohlin och Hannes Meidal.

 Hon har gjort ett antal roller på film och tv, men också spelat på såväl Uppsala som Stockholms Stadsteater och på Backateatern i Göteborg. Hon har gjort klassiska roller - Anna Karenina, Ibsens Hedda Gabler och Nina i Tjechovs Måsen, och spelat i Jonas Hassen Khemiris nya pjäs Ungefär lika med.

 Pars vann Medeapriset för Årets Skådespelare 2015 och hennes kortfilm Rinkebysvenska fick pris från Stockmotion för årets bästa film samma år.

Pjäsen från Radioteatern som Bahar Pars valde att prata om är Till Damaskus; – ett hörspel av Marie Silkeberg, Ghayath Almadhoun, Lena Samuelsson och Marie Wennersten, baserat på en diktbok av Silkeberg och Almadhoun.

Här skildras en mötesplats mellan Europa, Sverige, Syrien av idag och det Syrien Almadhoun lämnade 2008. Pjäsen finns att lyssna på i sin helhet i länken här nedan.


Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".