Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Gräver djupt i det ytliga.
Ett avsnitt från Stil
54 min
Stockholms modevecka – vad är egentligen poängen med den?
Fre 05 feb 2016 kl 10:03
I måndags började Stockholms modevecka och i veckans STIL ger vi oss ut i stadens modevimmel för att tala med olika nyckelpersoner i branschen om poängen med modeveckan och vem den är till för.

Modeveckan som fenomen debatteras idag mer än tidigare. Har allmänheten där att göra till exempel? Det talas om "demokratiskt mode" och att alla ska kunna ta del av modeveckorna, inte bara i Sverige och på Stockholms modevecka (eller ”Fashion Week Stockholm”, som den också kallas), utan även i Paris, New York, London och Milano. Men varför då? Har allmänheten verkligen glädje av att se plagg som ännu inte finns att köpa? För det är ju kläder som inte finns i butik förrän till hösten som visas under modeveckorna.

Och hur ska man visa kläder? Är den klassiska catwalkvisningen passé? Den där inbjudna sitter på långa rader, slåss om platser på "frontrow" för att se modeller svaja fram? Ska de livestreamas så att man kan sitta hemma och titta? Ska man skapa Instagram-vänliga installationer? Eller ska man göra som designern Ida Klamborn – installera interaktiva robotar på första raden som ställföreträdande ögon och öron för alla som laddat ner appen "Democratic Frontrow"? Ännu oklart. Men klart står att tekniken har förändrat sättet att betrakta mode på, på flera sätt. Det paradigmskifte är på väg, menar somliga. Stora grejer på gång, med andra ord.

I veckans program träffar vi Emma Ohlson, generalsekreterare för Association of Swedish Fashion Brands. Karina Ericsson Wärn, tillförordnad konst- och designchef som även ansvarar för det mode som visas på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Susanna Strömquist, journalist som skriver för Dagens Nyheter och Elle. Kristofer Andersson, chefredaktör för bon.se och redaktionschef på magasinet Bon. Philip Warkander, lektor i modevetenskap vid Lunds universitet. Lena Patriksson Keller, grundare av, och styrelseordförande för, Patriksson Communication, och initiativtagare till Association of Swedish Fasion Brands. Samt Roland Hjort och Ida Sjöstedt, modeskapare och gamla moderävar som sett hur Stockholms modevecka utvecklats under åren. Späckat program med andra ord!

Programmet tillhör kategorin: Livsstil
Alla avsnitt från programmet Stil
Benen – modets två grundpelare Fre 25 maj kl 10:03(55 min)

I veckans Stil ska vi ta en titt på två av modets grundpelare – benen. I likhet med många andra kroppsdelar har även synen på benen skiftat i takt med tiden, och modets svängningar.

I veckans Stil ska vi ta en titt på två av modets grundpelare – benen. I likhet med många andra kroppsdelar har även synen på benen skiftat i takt med tiden, och modets svängningar.

Timothy Leary – psykologen som populariserade... Fre 18 maj kl 10:03(54 min)

Inför denna hänryckningens helg ska vi ägna oss åt en amerikansk man som gjorde till sin uppgift att öppna människors alla sinnen på vid gavel med hjälp av en kemisk substans – Timothy Leary.

Inför denna hänryckningens helg ska vi ägna oss åt en amerikansk man som gjorde till sin uppgift att öppna människors alla sinnen på vid gavel med hjälp av en kemisk substans – Timothy Leary.

2001: ett rymdäventyr – universums mest stilbildande... Fre 11 maj kl 10:03(55 min)

I veckans Stil ska vi bege oss ut i rymden på en tidsresa för att se hur framtiden tedde sig – för femtio år sedan.

I veckans Stil ska vi bege oss ut i rymden på en tidsresa för att se hur framtiden tedde sig – för femtio år sedan.

Ruth Bader Ginsburg – en mäktig stilförebild Fre 04 maj kl 10:03(55 min)

I veckans Stil ska vi ägna oss åt en mäktig kvinna som blivit en – lite otippad – stilförebild, juristen Ruth Bader Ginsburg.

I veckans Stil ska vi ägna oss åt en mäktig kvinna som blivit en – lite otippad – stilförebild, juristen Ruth Bader Ginsburg.

Modets mångsysslare – historien om hur Virgil... Fre 27 apr kl 10:03(55 min)

Vi ska studera driftiga människor med förmågan att snacka för sig, skapa uppmärksamhet i sociala medier och sälja grejer – saker de inte alltid skapat själva, men tydligt satt sin egen signatur på.

Vi ska studera driftiga människor med förmågan att snacka för sig, skapa uppmärksamhet i sociala medier och sälja grejer – saker de inte alltid skapat själva, men tydligt satt sin egen signatur på.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".