Jultallriken – en investering som hamnade på loppisen

9:26 min

I premiäravsnittet förundras våra loppmarknadsarkeologer Maja Åström och Tommie Jönsson över jultallriken – idag en stapelvara på landets loppisar, men en gång i tiden marknadsförd som en investering.

Men varför blev denna prydnadstallrik så oerhört populär på 70-talet? Hur kommer det sig att nästan ingen vill ingen ha den hemma på väggen idag? Och var det någon sköpare som faktiskt fick avkastning på sin jultallrik?

Cecilia Wallquist, intendent på Nordiska museet med specialområde glas och porslin, berättar hur jultallrikens vandrade från de högre samhällskikten till att bli hela folkets väggprydnad för att slutligen överges på loppmarknaden – eller förvandlas till mosaik.

Loppmarknadsarkeologerna är ett kortprogram (10 minuter) som berättar om konsumtionshistoria genom att gräva bland vanligt förekommande loppmarknadsfynd.

Loppmarknadsarkeologerna görs av produktionsbolaget Rundfunk Media.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".