P1 Kultur onsdag 10 februari: Polarpriset och Masha Gessen

59 min

P1 Kultur tar förstås upp årets Polarpristagare, mezzosopranen Cecilia Bartoli och den svenska producenten Max Martin, men dessutom blir det intervju med Sverigeaktuella författaren Masha Gessen!

Max Martins internationella framgångar som låtskrivare är näst intill oöverblickbara. 21 Billboard-ettor, refränger som blivit klassiska och ett artiststall som består av några av de mest framgångsrika popstjärnorna just nu. 

Om Max Martin har byggt musikaliska broar i vår samtid så har årets mottagare av Polarpriset på konstmusiksidan - den italienska mezzosopranen Cecilia Bartoli - byggt broar mellan vår samtid och musik som skrevs för flera hundra år sedan. Som då hon häromåret gav ut en skiva med rysk barockmusik, "St Petersburg".

Vi diskuterar polarpristagarna i studion med radiojournalisten Fredrik Eliasson, en av få som har fått en längre intervju med Max Martin, Pia Kalischer, musikchef på Sveriges Radio, och Per Feltzin, musikkritiker på kulturredaktionen.

Vi får en intervju med den brittiska musikjournalisten Michael Cragg från bland annat The Guardian som lyfter fram Max Martins förmåga att förändras.

Dessutom: I förra veckan var det premiär för uppsättningen "Pussy Riot - en punkbön" på Unga Dramaten i Stockholm om den ryska konstnärsgruppen som utmanat regimen i hemlandet.

Pjäsen bygger på en reportagebok om Pussy Riot av den rysk-amerikanska journalisten och författaren Masha Gessen,  "Ord kan krossa betong". I samband med Dramatenpremiären besökte Masha Gessen Stockholm och Kulturredaktionens Fredrik Wadström har träffat henne.

Vi reser även till Tunisien, som framhålls som den arabiska vårens goda exempel, men sedan i början av året har våldsamma upplopp brutit ut över hela landet. Unga har demonstrerat med krav på arbete, i protest mot brist på förändring, bland annat i den fattiga Tunis-förorten Ettadhamen. Reportage av Fanny Härgestam.

OBS-essän handlar om jakten på det gäckande nuet. Teknologin utarmar inte bara samtiden, den avförtrollar också framtiden eftersom den berövar oss en nödvändig ovisshet. Det menar litteraturteoretikern Hans-Ulrich Gumbrecht.


Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".