Svarta pantrarna – en trendsättande stenhård stil

54 min

Svarta pantrarna, eller Black Panther Party, var en av 1960-talets mest omtalade politiska grupper, som genom sin sällsynt självsäkra stil och attityd kommit att influera både mode, musik och politik.

Det var inte bara Svarta pantrarnas budskap om svarta amerikaners rättigheter och deras sociala aktivitetsprogam – som gratis frukost till tiotusentals skolbarn över hela USA – som fick stor uppmärksamhet, det fick även deras stil. Svarta pantrarnas garderob, bestående av av svarta skinnjackor och baskrar, bröt mot den då gängse kostymstilen. Det var en väl medveten strategi. Svarta pantrarna ville nå en ny, och yngre, målgrupp som sökte andra typer av förebilder än vuxna i kostym och klänning. Det var trots allt 60-tal och ungdomskulturen bubblade som bäst. ”Varje ung svart man har en läderjacka, eller kan se till att skaffa eller låna en”, förklarade Huey Newton och Bobby Seale, de två unga killarna bakom Svarta pantrarna, och dess look.

Till skillnad från andra medborgarrättsrörelser valde Svarta pantrarna att beväpna sig. Bobby Seale och Huey Newton hade hittat en lucka i lagen som gav dem rätt att bära vapen, om de var synliga, och inte riktades mot någon person. Vapnen skulle bara användas i självförsvar. Men Svarta pantrarna var inte sena med att även låta noggrant stajlade bilder på beväpnade svarta pantrar börja cirkulera. Också det ett slags vapen som var minst lika, om inte mer effektivt, ifråga om marknadsföring.

Det är i år femtio år sedan Svarta pantrarna grundades – 1966 i Oakland, Kalifornien – något som uppmärksammats av bland andra artisten Beyoncé som nyligen uppträdde med ett stort gäng dansare klädda i just svart läder och baskrar under halvleken av årets ”Super Bowl”, det vill säga den tv-sända finalmatchen i den amerikanska fotbollsligan. Effekten uteblev inte. Det blev ett hallå utan dess like, och det är inte helt omöjligt att de ytterst PR-medvetna pantrarna skulle ha varit rätt nöjda med uppmärksamheten hon skapade.

I veckans program pratar vi med en av Svarta pantrarnas mest framträdande medlemmar – Kathleen Cleaver. Hon var partiets kommunikationschef och skötte kontakterna med pressen. Hon var alltså en av de personer som bidrog till att skapa den starka bild av Svarta pantrarna som lever kvar än idag.

Vi pratar också med den brittiska komikern Shazia Mirza, som i sin nya humorshow ”The Kardashians Made Me Do It” skämtar om kontroversiell politik. Vi tar också en närmare titt på munkjackan och vad den kan symbolisera. Och så undersöker vi hur den den svart pantern kom att bli ett av smyckevärldens mest kända motiv.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".