En tyst bön och en jublande hyllning

Här finns inget ljud

Radiokören sjunger expressiv musik av Kodály och Lidholm. I Chamber Unplugged uruppförs Jacob Mühlrads Silent Prayer. Sist, en motvillig symfonikers symfoni.

Ungerske kompositören Zoltán Kodálys "Laudes Organi" är en hyllning till "kungen av instrument", det vill säga orgeln. Men musiken är lika mycket ett samtal mellan kören och instrumentet. Texten kommer från en liturgisk hymn ur ett manuskript i Engelberg i Schweiz. Beställt för ett orgelkonvent i USA blev det hans hälsning från den gamla världen till den nya.

Kodály komponerade sin "Missa Brevis" på flykt undan nazisterna och verket kan ses som ett försök att sprida ljus i det svåra liv han och många andra genomlevde. Musikvetaren László Eöze beskriver mässan som Kodálys summering "av hela den europeiska sakrala traditionen; från gregoriansk sång över Palestrina och Bach till de stora 1900-talsromantikerna".

"Jag vill ha text med styrka och intensitet, med stor och stark mening", har tonsättaren Ingvar Lidholm sagt om "Libera Me". Lidholms alla körverk, varav många är skrivna specifikt för Radiokören, har löpt som en röd tråd genom körens historia. Så är också fallet med Libera Me som beställdes av Sveriges Radio för Radiokören och Eric Ericson.

"Fagotten är väldigt expressiv, särskilt i det högsta registret", berättar den unga kompositören Jacob Mühlrad om sitt samarbete med fagottisten Fredrik Ekdahl i Silent Prayer. Mitt i verket måste Fredrik Ekdahl byta rör för att nå de allra högsta tonerna. Jacob Mühlrad erkänner att han har legat på gränsen för vad som alls går att spela. Ikväll hör vi uruppförandet av Silent Prayer, som är inspirerat och uppkallat av den bön som mumlas tyst vid judiska gudtjänster.

Många är vi nog som ännu inte upptäckt senromantikern Ernst von Dohnányis musik. Serenaden för stråktrio från 1903 betraktas som det främsta av hans tidiga kammarmusikverk och det griper tag direkt.

Adolf Fredrik Lindblad kallades "den svenska Schubert" för sina många sånger för röst och piano. Hans symfonier och operor fick däremot mycket mer ris än ros . Annan är situationen nu, då hans symfonier uppskattas för dess noggrant valda färgnyanser och proportioner. Hans andra symfoni är ett vackert verk som likt Beethovens och Schumanns musik har en fot i wienklassicismen och en i romantiken.

1. Radiokören. Mattias Wager, orgel. Dirigent: Peter Dijkstra.
a) Zoltán Kodály: Missa brevis.
b) Ingvar Lidholm: Libera me.
c) Zoltán Kodály: Laudes organi.
Konsert 6/2, Engelbrektskyrkan, Stockholm. Sänds även onsdag 2/3 kl 10.30 i Klassisk förmiddag.

2. Chamber unplugged. Medverkande: Fredrik Ekdahl, fagott, Eriikka Nylund, viola, Christian Svarfvar, violin och Johannes Rostamo, cello.
a) Ernst von Dohnányi: Serenad C-dur.
b) Jacob Mühlrad: Silent prayer.
Konsert 1/2, Radiohuset, Stockholm.

3. Adolf Fredrik Lindblad: Symfoni nr 2 i D-dur. Medverkande: Sveriges Radios Symfoniorkester. Dirigent: Tobias Ringborg.

Producent: Jan B Larsson
Programledare: Sofie Almroth

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.44
    Radiokören (Kör), Peter Dijkstra (Dirigent) - Libera Me
    Kompositör: Ingvar Lidholm
  • 20.00
    Radiokören (Kör), Peter Dijkstra (Dirigent), Mattias Wager (Orgel) - Laudes Organi
    Kompositör: Zoltán Kodály
  • 20.28
    Eriikka Nylund (Viola), Christian Svarfvar (Violin), Johannes Rostamo (Cello) - Serenad C-Dur
    Kompositör: Ernst Von Dohnányi
  • 20.55
    Fredrik Ekdahl (Fagott), Eriikka Nylund (Viola), Christian Svarfvar (Violin), Johannes Rostamo (Cello) - Silent Prayer
    Kompositör: Jacob Mühlrad
  • 21.16
    Sveriges Radios Symfoniorkester (Orkester), Tobias Ringborg (Dirigent) - Symfoni Nr 2 I D-Dur
    Kompositör: Adolf Fredrik Lindblad
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".