Veckans ord: Lynchmobb

3:26 min

Fredrik Wadström om hur en våldsam helg i Stockholm ledde till jämförelser med den amerikanska södern på 1930-talet.

I varje diskussion finns det olika termer som används av olika aktörer för att beskriva samma händelser. Själva valet av ord är avgörande för hur du positionerar dig gentemot alla andra i samtalet. Efter förra helgens händelser i Stockholm när svartklädda och ofta maskerade män attackerade människor på gatan både på fredagkvällen och under lördagen så drog debatten om begreppen igång. Tv4 lyckades inte så bra i sitt försök att lansera uttrycket "asyl- och regeringskritisk" som en beskrivning av en demonstration där ledande nynazister deltog. Det blev starka negativa reaktioner från många håll mot Tv4:s ordval. Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg lyckades däremot med tonträffen när han i lördags skrev en artikel med rubriken: Ordet ni söker är "lynchmobb". Uttrycket fick fäste genast i diskussioner på nätet och i beskrivningar av helgens händelser. När inrikesminister Anders Ygeman på söndagkvällen blev intervjuad i SVT:s Agenda använde han ordet "lynchmobb" som den mest naturliga sak i världen, något som vi alla kommit överens om som den enda givna beteckningen av våldsutbrottet på Stockholms gator.

Men det stannade inte vid att ordet hakade sig fast i samtalet. Ett ord kan så lätt väcka associationer, sidodiskussioner och till och med nya samtal. Bilder på offer till lynchmobbar i den amerikanska södern började dyka upp i sociala medier, påminnelser om vad som historiskt har hänt på andra platser smög sig in i samtalen. Och så var den där som så många gånger förr: Billie Holidays legendariska tolkning av låten "Strange Fruit" från 1939.*

"Svarta kroppar svänger i den sydliga brisen / konstiga frukter hänger i popplarna" sjöng Billie Holiday för nästan 80 år sedan. Så nu är vi här med en sång från 1930-talet om de fasansfulla lynchningarna av svarta i södra USA och den har börjat få nya innebörder. Även om det i helgen tack och lov inte var någon som dödades så har det som tidigare mest framstått som ett tidsdokument från det rassegregerade USA flyttat sig betydligt närmare. Det föds nya frågor om den här sortens mekanismer kan finnas också i skandinaviska välfärdssamhällen utan en tydlig historia av slaveri. Det är som att ordet i sig - lynchmobb - har börjat förfölja oss.

* Låten "Strange Fruit" skrevs av poeten Abel Meeropol

Lyssna på hela torsdagens P1 Kultur med Mona Masri här

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".