Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat igår kl 17.16)
Gräver djupt i det ytliga.
Ett avsnitt från Stil
55 min
Svenska designerjeans – en slitstark kärlek som varat i snart femtio år
Fre 11 mar 2016 kl 10:03
Jeans är ett plagg som kommit att förändra våra garderober i grunden. Allt började för 50 år sedan när en stor jeansvåg sköljde in över Sverige.

Det handlade om jeans med hög modegrad, och stegrande prislappar som på det tidiga 70-talet gav upphov till rubriker som: ”98 kronor – ett orimligt pris för en byxa vars  främsta egenskap förr var god slitstyrka till lågt pris”.

Först med att snappa upp att jeans var mer än slitstarka bomullsbyxor här i Sverige var Gul & Blå. Hösten 1966 – för 50 år sedan – slog de upp portarna till sin butik i Stockholm. Den var bara trettio kvadratmeter stor, men grundaren – Lasse Knutsson – kallade den stolt för: ”en jättesmocka mot alla gamla borgerliga värderingar”. Han hade då varit i London där han drabbats av det mode som fanns att både se och köpa på Carnaby Street, i Soho. På denna lilla gågata kryllade det av små butiker med hög popmusik i högtalare, och ung personal som sålde färgglada toppar, byxor och scarves av sammet, spetsar och syntet – och second hand.

Gul & Blå var inte bara en butik i vilken man kunde handla kläder, utan även skor och så småningom skateboards och den amerikanska tidningen Interview, skapad av Andy Warhol – man kunde även höra musik, som var helt ny och inte spelades på radio. Där fanns till och med en DJ. Men det som efter något år skulle komma att dra allra mest, och locka till sig folk från hela landet, det var jeans.

1976, tio år efter att Gul & Blå startades, såldes mer än tio miljoner jeans i Sverige, långt fler än vad landet då hade invånare. Hälften av dem såldes till ungdomar mellan 12 och 24 år. En undersökning från den ekonomiska institutionen på Göteborgs universitet visade att: ”fyra av fem jeansköpare struntar i priset och skulle köpa sina jeans även om de vore ännu dyrare”.

Med framgången följde också konkurrens. Många ville vara med på det nya jeanståget som hade börjat rusa i allt högre hastighet – varuhus, postorderfirmor och till och med Konsum. Även om stilen och kvaliteten skilde sig märkena emellan, så fanns det länge en gemensam nämnare – jeansen skulle vara tajta. Väldigt tajta.

I veckans program träffar vi Tommie Weiss som startade ett annat framgångsrikt svenskt jeansmärke 1971 – Puss & Kram – som sades ha de absolut tajtaste byxorna. Vi tar också en titt på 1980- och 90-talets reklamfilmer för jeans, som sticker ut lite extra. Och så pratar vi med musikern Jonas Lundqvist som nyligen släppte soloskivan Vissa nätter, där han på omslaget poserar med sug i blicken, en framträdande flint – och med högt skurna stentvättade jeans.

Veckans gäst är Örjan Andersson, designer och jeansspecialist.

Programmet tillhör kategorin: Livsstil
Alla avsnitt från programmet Stil
Rödvin – den nya trenddrycken Fre 20 apr kl 10:03(55 min)

I veckans Stil ska vi ta en titt på ett fenomen som, bokstavligen, forsat fram inom populärkulturen som en sofistikerad livsstilsmarkör – kvinnor som dricker rödvin.

I veckans Stil ska vi ta en titt på ett fenomen som, bokstavligen, forsat fram inom populärkulturen som en sofistikerad livsstilsmarkör – kvinnor som dricker rödvin.

Vita Sackville-West – förebilden till "Orlando"... Fre 13 apr kl 10:03(55 min)

Vi ska i veckans Stil ta en titt på en brittisk kvinna som kan beskrivas som en sann aristokrat och en stor snobb, men också som häpnadsväckande modern – Vita Sackville-West.

Vi ska i veckans Stil ta en titt på en brittisk kvinna som kan beskrivas som en sann aristokrat och en stor snobb, men också som häpnadsväckande modern – Vita Sackville-West.

Den stora digitala spegelsalen – fem historier... Fre 06 apr kl 10:03(55 min)

I veckans Stil Special ska vi ta en titt på fem samtida fenomen, som alla utspelar sig på Instagram – denna digitala spegelsal där vår fåfänga och lust att betrakta varandra har fått fritt spelrum.

I veckans Stil Special ska vi ta en titt på fem samtida fenomen, som alla utspelar sig på Instagram – denna digitala spegelsal där vår fåfänga och lust att betrakta varandra har fått fritt spelrum.

"Shoppingupplevelse" – vad innebär egentligen... Fre 30 mar kl 10:03(54 min)

I veckans Stil ska vi ta en titt på en nöt som många modeföretag har svårt att knäcka – hur kommer vi att vilja köpa kläder i framtiden?

I veckans Stil ska vi ta en titt på en nöt som många modeföretag har svårt att knäcka – hur kommer vi att vilja köpa kläder i framtiden?

Susanne Ljung möter Ellen von Unwerth Fre 23 mar kl 10:03(54 min)

Ellen von Unwerth är unik. Hon är nämligen en av få kvinnor som etablerat sig som en av världens främsta modefotografer, ett yrke där framförallt män har gjort sig ett namn.

Ellen von Unwerth är unik. Hon är nämligen en av få kvinnor som etablerat sig som en av världens främsta modefotografer, ett yrke där framförallt män har gjort sig ett namn.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".