Stämplad som förlorare på förhand

24 min

Dilan Kadir kände sig tidigt stämplad i skolan på grund av sin invandrarbakgrund. Nu hjälper han andra unga killar att lyckas, trots att omvärlden inte alltid tror på dem.

Under de senaste åren har man pratat om pojkar som de stora förlorarna i skolan. Och bland killarna är de med invandrarbakgrund ofta de största förlorarna, särskilt de som kommer till Sverige efter skolstarten.

Men vilken betydelse har det att ha högt, eller lågt, ställda förväntningar på eleven?

- Jag hade inga mål i gymnasiet, för jag blev så utpekad att jag kände att jag verkligen skulle behöva kämpa för att få ett någorlunda bra jobb. Det var så långt bort att jag inte ens kunde börja sätta ett mål, säger Dilan Kadir i Trollhättan.

Efter många stökiga år återupptog Dilan sina studier. Idag läser han till beteendevetare på universitetet och jobbar som elevassistent på en skola, för att hjälpa andra unga killar som kommit snett.

Enligt Laid Bouakaz, som är universitetslektor på Malmö Högskola, har skolans bemötande gentemot de unga invandrarkillarna mycket stor betydelse.

- Tyvärr ser skolan en del elever mest utifrån en del variabler, som ras, kultur och religion och det påverkar elevernas prestation. Eleven kämpar för att bli sedd som en individ istället för att fokusera på lärandet.

- I min tidigare roll som rektor hörde jag lärare ifrågasätta elevernas gener - att de inte var tillräckligt bra för att de skulle kunna studera och bli en del av samhället, säger Laid Bouakaz. 

Kluvet land handlar om pojkarna och invandrarstämpeln, och om när skolan gör skillnad. Torsdag 17 mars kl 10,35, lördag 19 mars kl 12,05 och måndag 21 mars kl 00,02.


 

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".