Samtal på liv och död – om larmcentralernas utmaningar

20 min

SOS Alarm hanterar över en miljon ambulansuppdrag per år. Livsavgörande beslut ska fattas via telefon. Sekunder kan handla om liv eller död, samtidigt som 40 procent av samtalen aldrig borde ringts.

SOS Alarm begår ibland allvarliga misstag som får katastrofala följder för enskilda. Det är misstag som lever vidare i allmänheten minne, och skapar ett tufft klimat för larmoperatörerna.

Aggressiva inringare tillhör vardagen, liksom också allt fler som inte har något gemensamt språk att kommunicera med larmoperatörerna på.

– Larmoperatörernas kommunikation med inringarna är otroligt komplex, fylld av olika hinder, säger Katarina Bohm, docent i akutsjukvård vid Karolinska institutet i Stockholm.

Hon har arbetat med en studie som jämför SOS Alarms prioriteringar med ambulansernas, en inte helt lätt uppgift eftersom de två samverkande organisationerna har olika prioriteringssystem.

En studie av Araz Rawshani, forskare från Svenska registret för hjärt-lungräddning, visar kraftiga variationer i prioriteringen av larm beroende på tidpunkt på dygnet. Studien visar också att patientsäkerheten inte påverkas av om larmoperatören är vårdutbildad eller inte, eftersom personal utan vårdutbildning ofta väljer prio 1 "för säkerhets skull." 

I programmet medverkar Thérese Stålnacke, larmoperatör SOS Alarm Göteborg, Bosse Ek, Mittuniversitetet Östersund, Katarina Bohm, docent KI Stockholm, Araz Rawshan, Svenska hjärt-lungräddningsregistret Sahlgrenska Göteborg, Sandra Hjerling, platschef SOS Alarm Göteborg, Rose-Marie Lindkvist, sjuksköterska samt Annelie Hallberg, gruppchef SOS Alarm Göteborg.


Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".