Konstpodd: om teknologiskt avancerad konst och 60-talets op-konst

27 min

På Moderna Museet i Malmö visas nu andra kapitlet i det videobaserade utställningsprojektet The New Human: Knock, Knock, Is Anyone Home?

P1 Kultur besöker utställningen Knock, Knock, Is Anyone Home? som är andra kapitlet i det videobaserade utställningsprojektet The New Human på Moderna Museet i Malmö.

Videoverken utforskar vad den snabba teknologiska utvecklingen och globala företagskulturen gör med oss människor. Verken spretar och rör sig från sydkoreansk företagskultur till datoranimerade schimpanser.

I Kerstin Hamiltons film Zero Point Energy dansar forskare inom nanoteknologi i ett renrum. Enligt Hamilton kommenterar verket hur människan både skapar och blir skapad av ny teknologi och vetenskap.

Vi pratar också om den konströrelse som blommade ut på 60-talet och kallades för op-konst, en förkortning och förpoppning av ordet optisk konst; en stor rörelse som använde geometriska former för att skapa optiska effekter.

Just nu pågår utställningen Eye Attack på Louisiana i Danmark, med över 100 verk från 40 konstnärer, från 1950-1970.
Och på Ystads Konstmuseum tangerar Inger Ekdahl rörelsen och är ibland ute efter samma typ av optiska effekter i sitt måleri.

Det är svartvita vågor och cirklar som både böljar och dallrar, jag blir nästan lite illamående framför vissa av verken faktiskt, och det är just detta: besökarens egen upplevelse, det som händer i ögat, i kroppen, som stod i centrum för op-konstnärerna.

Men, op-konsten slog igenom stort och försvann fort, varför försvann den, är den relevant idag och var hittar vi dess arvtagare?

Mona Masri pratar med konstkritikerna Mårten Arndtzén och Tor Billgren.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".