Hopp och förtvivlan för företag i glesbygd

25 min

Det kan vara svårt att driva företag i byar och på småorter. Men med hjälp av specialiserade banker och en tydlig affärsidé kan företagen överleva.

Vem ska överta den sista klädbutiken på orten när banken inte vill låna ut pengar och kundunderlaget viker? Det kan vara tufft att vara småföretagare i glesbygd.

- Det är ingen dans på rosor. Nu har jag hållit på så länge att jag inte ligger sömnlös, men det finns nog de som gör det också, säger Bengt Jonsson som driver Åseles sista klädaffär med sin fru Kristine.

Alldeles intill klädaffären driver Svante Hansson, 68 år, en färgaffär. Han skulle vilja sälja butiken, men har svårt att hitta en köpare.

- Det är ju tråkigt om jag måste lägga ner, då är det en till spik i kistan. Det är ju synd för hela bygden. 

Det kan också vara svårt att få ekonomisk stöttning av bankerna. Men det finns banker som tänker annorlunda.

Många småföretagare väljer att vända sig till den lokala sparbanken för att få hjälp. Det finns ett 60-tal lokala sparbanker runt om i landet och de har ofta en helt annan kännedom om de lokala förutsättningarna än vad de stora bankerna har.

- Eftersom det är här i Sidensjö - just i det här i rummet - som besluten fattas, så har vi en bättre kännedom om marknaden. Besluten sker utifrån ett lokalt perspektiv. Vi har visserligen samma kapitalkrav som stora banker, men våra vinstkrav är lägre, säger Tomas Edblad, VD för Sidensjö Sparbank.

Men det är lättare att lyckas på små orter om man har den rätta affärsidén

- Den här veckan har jag haft 500 besök. Det har varit tio bussar som varit här. Och då känner man att "jo, folk hittar ju hit", säger Erja Flatmo som har ett textilföretag i Kälarne. 

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".