Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Gräver djupt i det ytliga.
Ett avsnitt från Stil
54 min
YouTube – samtidens stilbildande och kreativa plattform
Fre 29 apr 2016 kl 10:03
På YouTube kan du lära dig att lägga en eyeliner, sticka en tröja eller styla en hijab. I veckans Stil träffar vi fem olika aktörer som har gjort YouTube till sin kreativa plattform.

Det var 2005 som denna webbplats öppnade under parollen ”Broadcast yourself”. Idag har YouTube blivit en plats där man kan lära sig allt om det mesta. Där finns allt från kanaler för människor med små specialintressen till stora reklamplatser för några av världens största artister.

Framgång på YouTube kan innebära ett rejält klirr i kassan. Att tjäna pengar på att vara en så kallad ”YouTuber” har idag blivit ett nytt drömyrke för många, på samma sätt som många har haft drömmar om att bli artister eller fotbollsproffs.

I veckans reportagebaserade program träffar vi fem personer som på olika sätt har nått framgång genom YouTube:

Musikern Martin Molin blev världsberömd över en natt genom att spela på sin egenhändigt konstruerade ”Marble Machine”. Maya Nielsen och Julia Dangs modekanal har på tre år vuxit sig så starkt att multinationella företag vill synas och nämnas i deras videor. Nu står de inför möjligheten att avbryta sina studier och satsa på att vara YouTubers på heltid. Thomas Sekelius är 18 år och spelar in sina videos, där han varvar sminktips med personliga berättelser, i föräldrahemmet i Växjö, men drömmer om att flytta till Stockholm eftersom det kommer bli lättare att arbeta som YouTuber där. Bland unga muslimska modeintresserade kvinnor har så kallade ”hijab tutorials” blivit populära – videor som visar hur hijabs kan bäras på oändligt många olika sätt. En av de största profilerna inom hijabmode är Dina Tokio från England. Hon har blivit känd som videobloggare över hela världen, från Kanada till Dubai. Vi pratar också med Edit Brunner från medieföretaget Splay, som har knutit till sig flera av Sveriges största YouTube-profiler och fungerar som en slags manager för dessa nya stjärnor.

Programmet tillhör kategorin: Livsstil
Alla avsnitt från programmet Stil
Vita Sackville-West – förebilden till "Orlando"... Fre 13 apr kl 10:03(55 min)

Vi ska i veckans Stil ta en titt på en brittisk kvinna som kan beskrivas som en sann aristokrat och en stor snobb, men också som häpnadsväckande modern – Vita Sackville-West.

Vi ska i veckans Stil ta en titt på en brittisk kvinna som kan beskrivas som en sann aristokrat och en stor snobb, men också som häpnadsväckande modern – Vita Sackville-West.

Den stora digitala spegelsalen – fem historier... Fre 06 apr kl 10:03(55 min)

I veckans Stil Special ska vi ta en titt på fem samtida fenomen, som alla utspelar sig på Instagram – denna digitala spegelsal där vår fåfänga och lust att betrakta varandra har fått fritt spelrum.

I veckans Stil Special ska vi ta en titt på fem samtida fenomen, som alla utspelar sig på Instagram – denna digitala spegelsal där vår fåfänga och lust att betrakta varandra har fått fritt spelrum.

"Shoppingupplevelse" – vad innebär egentligen... Fre 30 mar kl 10:03(54 min)

I veckans Stil ska vi ta en titt på en nöt som många modeföretag har svårt att knäcka – hur kommer vi att vilja köpa kläder i framtiden?

I veckans Stil ska vi ta en titt på en nöt som många modeföretag har svårt att knäcka – hur kommer vi att vilja köpa kläder i framtiden?

Susanne Ljung möter Ellen von Unwerth Fre 23 mar kl 10:03(54 min)

Ellen von Unwerth är unik. Hon är nämligen en av få kvinnor som etablerat sig som en av världens främsta modefotografer, ett yrke där framförallt män har gjort sig ett namn.

Ellen von Unwerth är unik. Hon är nämligen en av få kvinnor som etablerat sig som en av världens främsta modefotografer, ett yrke där framförallt män har gjort sig ett namn.

Moschino – humoristiskt antimode på modet igen Fre 16 mar kl 10:03(54 min)

Den italienske designern Franco Moschino använde sig av något som många anser vara en sorts bristvara i modevärlden – humor.

Den italienske designern Franco Moschino använde sig av något som många anser vara en sorts bristvara i modevärlden – humor.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".