Inflytande i förskolan och på gymnasiet, men hur? Två reportage

30 min

Fredagen den 14 maj kl. 11.03 och söndagen den 16.5. kl.19.03 i P1 Vårt första reportage kommer från Ekhagens förskola, reporter är Sarah Görsch och programmet har gjorts i samarbete med journalistutbildningen vid Göteborgs universitet.

Förskolan innebär för de flesta barn det första mötet med skolvärlden. Här ska barnen få en grunduppfattning om vad demokrati är, ja så säger läroplanen. Barnen ska ges rätt till inflytande i sin egen vardag i förskolan. Men vad innebär det egentligen? Hur mycket kan man vara med och bestämma när man är 4-5 år gammal. På Ekhagens förskola i Sköllersta utanför Örebro försöker personalen ge barnen så stort inflytande som möjligt.

Vårt andra reportage kommer från en skola utan rektor, prov och betyg, där eleverna själva bestämmer vad dom vill lära sig: Låter det som en övervintrad dröm från 70-talet? På experimentgymnasiet i franska Saint Nazaire fattar lärare och elever tillsammans alla beslut om allt från budget till undervisning. Här finns varken rektor, administratörer, köks- eller städpersonal: Skolan drivs helt och hållet av sina elever och lärare.

Célia Saouli började på experimentgymnasiet eftersom pressen på bra betyg kändes för hård i den skola hon gick på innan. Hon var inte säker på att hon ville ta studenten.

- Sedan jag kom hit har jag fått tillbaka lusten att lära, här går jag in för allt jag gör och nästa år ska jag göra slutproven för naturlinjen, säger Célia Saouli.

Men experimentgymnasiet i St Nazaire har fått mycket kritik, just för att resultaten på de nationella slutproven är så dåliga. Två skilda sätt att se på skolans uppgift står mot varandra. Även detta reportage är resultatet av ett samarbete med journalistutbildningen vid Göteborgs universitet. Reporter Marie Wenger.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista