Social bakgrund sorterar elever

19 min

Elevers sociala bakgrund betyder mycket för hur de lyckas i skolan. Enligt Skolverkets beräkningar förklarar elevens hemförhållanden hälften av deras studieresultat. Varför är det så?

– Det man vet är att socioekonomisk bakgrund betyder mer än vilket kön ochetnicitet du har. Det vet vi om vi tittar på betygsstatistiken från svenska skolor, säger Anna Jobér, lektor i pedagogik vid Malmö högskola som skrivit boken social klass i skolan.

Hon säger att elever från familjer med låg utbildning riskerar att mötas av lägre förväntningar från lärare. De kan också få mindre utrymme i diskussioner. Anna Jobérs forskning visar att exempelvis flickor från arbetarklassen får minst tid att tala i undervisningen.

Mikael Holmqvist, professor i företagsekonomi vid Stockholm universitet har studerat det välbärgade samhället Djursholm. Där har eleverna högst betyg i Sverige.

– De goda studieresultaten måste förklaras med sociologiska faktorer, säger han.

Han pekar på hur barnen i Djursholm tidigt lär sig att uppträda och kommunicera på ett sätt som gör att degynnas av skolsystemet.

Lotta Nylander
vet@sverigesradio.se

Lyssnartips: Missa inte vår granskning Pisadoktrinen

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista