Medierevolution och redaktionell reklam

35 min

Turkiska medier revolterar mot makten Folkmordet 1915 på bland annat armenier har varit en het fråga i Sverige sedan riksdagen nyligen i en omröstning slog fast att det faktiskt inträffat. Den svenska statsministern och utrikesministern har gått emot riksdagen och beklagat beslutet, som påverkar relationerna med Turkiet. Men folkmordet är bara ett av många tabun i Turkiet, som nu börjar utmanas av medierna. Vi har besökt tidningen Taraf som granskat militären, och avslöjat planer på en statskupp, ett avslöjande som fått stora konsekvenser. Medierna i Turkiet är allt mer beredda att gå emot makten. Ny statistikstrid om Rut-avdraget Siffror om Rut-avdrag, skatter och jobb är inte lätta att hänga med i. Statistiken haglar i den kamp som just nu pågår mellan politiker och intresseorganisationer för att få ut SIN verklighetsbild. Men också medierna sätter myror i huvudet på väljarna. Senast är det SvT:s Agenda som kritiseras för sin användning av Rut-statistik. Framgång för reklam utformad som journalistik Marknaden för redaktionell reklam växer. Annonsörerna vill gärna ha sina budskap ”paketerade” i journalistisk form, och redaktionerna har hittat en intäktskälla vid sidan av de vanliga annonserna. Vissa hoppas det ska bli räddningen för de pressade annonsintäkterna från nätet. Andra är bekymrade av etiska skäl. En ny annonsmarknad växer fram, och gränserna blir mer flytande. Vi hälsar på hos företaget Minimedia, som producerar annonser som ser ut som journalistik. Sociala medier förändrar journalistiken De sociala medierna, som bloggar, Facebook och twitter, tar en allt större plats i våra liv - och kommer därför också att förändra journalistiken. Det tror flera experter Medierna talat med. Den senaste tiden har flera debatter handlat om hur vi ska förhålla oss till dessa nya sammanhang mitt emellan privat och offentligt. Den ökade närheten, på Facebook eller på andra håll, mellan journalister och makthavare kommer att förändrar journalistiken - och göra den mer lyssnande och samtalande tror till exempel Anders Mildner, frilansjournalist och social medier-skribent i Svenska Dagbladet. .

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".