P3 Kultur utropar världslyrikens dag till rocklyrikens dag!

67 min

Den 21 mars firas med pukor, trumpeter, distade powerackord och smattrande trummaskiner när P3 Kulturs Johanna Koljonen utropar världslyrikens dag till rocklyrikens dag. Det blir en odyssé i ordkonst från den politiske rapparen Max Peezay tillbaka till 1700-talets Anna Maria Lenngren via Harriet Löwenhjelm - och sedan tillbaka till Thåström, Pascal, Marie Bergman, Kent och många, många fler.

P3 Kulturs Sara Lundin möter grimeartisten Max Peezay för att diskutera politiska låttexter – var hittar vi dem, hur ser ut i dag, hur farliga är de? Max anser att palmprydda stränder är konstiga ställen att skriva på när det finns utförsäkrade förortsmorsor, portuppgångar och vräkningar att skildra. Max, eller Tom Piha som han heter i det vanliga livet, berättar även om inspirationen och metodiken bakom sitt raka rapspråk.

Enligt rockhistorikerna föddes den moderna svenska rockslyriken när Pugh Rogefeldts släppte sitt debutalbum Ja, dä ä dä 1969. Men den den moderna svenska låttextens 40-årsjubileum firades aldrig. Skandal, tycker P3 Kulturs producent Tommie Jönsson och ställer till med ett försenat kalas i studion. Det munhuggs om de bästa låttexterna, blåses i partyflärpar och givetvis framförs ett försenat grattis till pionjären Pugh. Bland gästerna hör du även Monty (även känd som David Pagmar eller Montt Mardié) förklara sin kärlek till Mauro Scoccos raka texter och frilansjournalisten Elin Grelsson som förklarar hur Kent-texterna har utvecklats genom åren.

P3 Kulturs programledare Johanna Koljonen ringer upp skådespelaren Stina Ekblad för att få höra om hur det gick till när hela skådespelareliten samlades för att spela in den monumentala cd-boxen Dikt 1598-1939, en samling med det allra bästa av svensk och finlandssvensk lyrik från fem sekel, hela vägen från Stiernhielm till Edith Södergran.

Den enorma diktboxen dissekeras sedan av musik- och litteraturjournalisterna Alice Kassius Eggers och Sebastian Suarez-Golborne. De förklarar varför poeten Harriet Löwenhielm var sin tids Ian Curtis, klargör kopplingarna mellan 1700-talsdiktaren Anna Maria Lenngren och proggig Marie Bergman-reggae från 70-talet samt upplyser om hur gåspennan fortfarande lever kvar som skrivdon i Joakim Thåströms texter.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".