Varför köper vi det vi inte behöver?

45 min

Idag konsumerar svenska hushåll fyra gånger så mycket som 1984. Men är det medvetna beslut som ligger bakom våra köp eller är det andra krafter med i spelet?

Varför släpa hem ännu en teknikpryl, varför köpa mat som ruttnar i kylskåpet och varför ännu en leksak när svenska barn i snitt redan har 536 leksaker? I dag utvecklas alltmer sofistikerade metoder för marknadsföring – byggd på hjärnforskning - som triggar igång vår längtan efter senaste nytt och lyxiga produkter? Om detta handlar boken ”Yes – därför köper vi det vi inte behöver”, av journalisten Katarina Bjärvall, och veckans program handlar om våra konsumtionsvanor utifrån olika perspektiv.

Medverkande: Katarina Bjärvall, journalist, Martin Ingvar, hjärnforskare och Johan Norberg, författare och samhällsdebattör.

 Programledare och producent Peter Sandberg.



Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".