Kan näringslivsbetald mediekritik ge oss en förbättrad journalistik?

20 min

När Institutet för mediestudier drogs igång av ett antal företag och organisationer för elva år sen trodde kritikerna att McDonalds och de andra var ute efter att stoppa hård granskning. Sedan ett år finns sajten "Second Opinion", som lever på att missnöjda uppdragsgivare bekostar sajtens mediekritik. De är enbart ute efter att tjäna pengar, säger kritikerna. Men vilka mål har de här mediegranskarna? Har de satt några spår i press, radio och tv? Har de förbättrat journalistiken?

Det frågar vinye föreståndare Torbjörn von Krogh och Mats Olin, som grundat, "Andra åsikten".

Men frågan går också till frilansjournalisten Fredrik Laurin, som mest arbetar för SVT:s Uppdrag Granskning och skriver i tidskrifter som Filter.

Ganska etablerat

Och till frilansande PR- och kommunikationsmannen Staffan Dopping, länge känd som journalist på radio och tv.

Institutet för mediestudier - även kallat Sim(o), som står för Stiftelsen Institutet för mediestudier (oberoende) - är idag ganska etablerat. Kritiken upphörde ganska snabbt.

Men samtidigt har kanske institutets verksamhet varit ganska osynlig?

Tips om mediekritik

Hur som helst kan man hitta mängder av länkar, tips och råd om mediekritik och mediegranskning viapå institutets hemsida. Mediestudier driver också en.

På annan plats finns de kring 50 rapporter och skrifter som getts ut på uppdrag av Sim(o).

Stormigare runt Andra åsikten 

Då blåser det hårdare på Second Opinion, framför allt för att den mediekritiska sajten helt bekostas av missnöjda uppdragsgivare.

-Deras granskningar måste klart tillfredsställa uppdragsgivarna. Annars får de ju inget betalt, säger kritikerna.

Tyckare saknar tyckare

Hör också vår tyckare Johannes Ekman, som gör vad han kan för att få en annan känd tyckare ut på banan för att tycka till om slakten, ja, till och med kastreringen av DN Kultur.  

Det är dags att en viss Croneman äntligen lever upp till sitt stora civilkurage!

AGNETA DREBER NY SR-ORDFÖRANDE

På tal om förra veckans Publicerat - den så kallade förvaltningsstiftelsen föreslår att Agneta Dreber blir ny styrelseordförande i Sveriges Radio. Hon efterträder i så fall Ove Joanson, som varit SR-ordförande sedan 2003. 

Dreber är sedan 2002 vd för Livsmedelsföretagen, har varit generaldirektör för Folkhälsoinstitutet och borgarråd i Stockholm. Hon är ledamot av Pressens opinionsnämnd.

LEIJONBORG FÅR UR ISTÄLLET

Lars Leijonborg föreslås bli ordförande i Utbildningsradion och Lars Engqvist får fortsätta som ordförande i Sveriges Television.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".