Ett avsnitt från Kulturpoddar i P1
21 min
Vad är priset för den sponsrade journalistiken?
Mån 30 maj 2016 kl 13:03
Det blir allt vanligare med sponsrade artiklar, bilagor och sajter. Diskussion i P1 Kultur med SvD:s kulturchef Lisa Irenius, pressombudsman Ola Sigvardsson och Helena Giertta från Journalisten.

Den senaste veckans rapportering kring mediekoncernen Stampens stora problem, har återigen satt fokus på de svåra ekonomiska villkoren som många svenska mediehus tampas med. Och för överleva på en marknad där intäkterna sviktar, så har sponsrad journalistik blivit allt vanligare.

Det rör sig om olika former av samarbeten kring artiklar, bilagor eller sajter, där de sponsrande företagets inflytande över själva den journalistiska produkten varierar.

Ett färskt exemplen kommer från Östersundsposten som har skapat en särskild mediebyrå som hanterar de marknadsinriktade samarbetena, och den är då tydlig skild från nyhetsredaktionen och medarbetarna inte hoppar emellan. Tidningsledningen skrev i en debattartikel i Medievärlden häromdagen - att det är ett kommersiellt fokus som kan rädda oberoendet - och inte tvärtom?

Diskussion i P1 Kultur. Programledaren Måns Hirschfeldt får sällskap i studion av Svenska Dagbladets kulturchef Lisa Irenius, pressombudsman Ola Sigvardsson, som också arbetat som journalist och chefredaktör i många år, och Helena Giertta, chefredaktör för Journalisten.

Lyssna på hela måndagens P1 Kultur med Måns Hirschfeldt här

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".