Rekordjul – igen!

55 min

Klappar, mat och så mellandagsrean som grädden på moset. Julhandeln väntas slå rekord i år igen. Trots lågkonjunktur och hög arbetslöshet beräknas decemberhandeln i år omsätta över 60 miljarder kronor. På bara tio år har vi svenskar ökat vår julkonsumtion med 50 procent. När började det här rejset? I Plånboken berättar Annika Nordström från Språk- och folkminnesinstitutet om hur julen blev den tid på året då vi tar på oss de riktigt stora spenderbyxorna. Köp färre klappar men av bättre kvalitet, säger Susanna Elfors från organisationen Medveten konsumtion. Hon kommer till Plånboken för att tillsammans med Yvonne Ingman vice vd för Svensk handel diskutera hur vi shoppar till jul. Vi frågar också Jonas Arnberg från Handelns utredningsinstitut om de inte bara marknadsför en enskild produkt när de varje år utser årets julklapp. Ljud som säljer Handlarna hittar ständigt på nya kreativa grepp för att få oss konsumenter att lätta på plånboken i just deras butik. Att använda ljud som en del av marknadsföring är senaste påhitten. Råmande kor i mejeridisken och ett svagt fågelsorl över frukten kan faktisk få oss att vilja handla mer. Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm förklarar hur ljud i butik påverkar oss konsumenter. Dessutom frågar vi oss om inte SJ längre har råd att betala sina anställdas uniformer när deras nyrekryterade timanställda får lägga ut tusenlappar för kläder som de bara får ha i jobbet. Och så kommer Annika Creutzer chefredaktör på privatekonomisajten Pengar 24 till studion för att svara på lyssnarnas frågor.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista