Säljande barnprogram och bloggbegränsningar

35 min

Barnprogram - indirekt reklam för leksaker När det närmar sig jul råder full kommers i leksakshandeln. Trots att reklam riktad mot barn är förbjudet i svensk TV, fungerar många av de barnprogram som visas i bland annat SVT:s Bolibompa i praktiken som marknadsföring för leksaker. Vi tittar närmare på industrin kring barnprogrammen där produktionsbolagen får uppåt 80-90 procent av intäkterna från försäljning av leksaker kopplade till programmen. Begränsat bloggande för journalister Tidningen Villalivs chefredaktör, Ingrid Carlqvist förlorade i veckan jobbet efter att hon på sin fritid bloggat om hur män enligt henne blir rättslösa i samband med vårdnadstvister. En upprörd bloggläsare hörde av sig till tidningens annonsörer och anklagade Ingrid Carlqvist för att försvara pedofiler. Annonsörerna i sin tur hörde av sig till tidningen och chefredaktören förlorade sitt jobb då vd:n fick nog. Var går gränsen för vad man får blogga om? Har journalister inte rätt till samma yttrandefrihet som andra medborgare? Frågan aktualiserades ytterligare då Sveriges Radio presenterade riktlinjer för hur deras medarbetare ska agera på Internet. En policy som på sina håll har blivit hårt kritiserad i bloggvärlden. Tillbaka till bilbränderna Vi återvänder också till debatten om hur medierna har skildrat bilbränderna i förorterna. Vi hör ungdomar, journalister och kritiker som samlats på fritidsgården Vårvinden i Biskopsgården i Göteborg för att diskutera om rapporteringen har gett en rättvis bild av händelserna.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista