Johannes Anyuru, Sean Henry och 7:3s efterspel

34 min
Snittet: Johannes Anyuru, Sean Henry och 7:3s efterspel. Sverige har 24 000 asylsökande varje år och det finns 200 platser i olika flyktingförvar där människor väntar på att deras utvisning ska verkställas. Det är också ämnet för pjäsen Förvaret som har premiär på Studion i Göteborg nu på lördag. Mia Gerdin har träffat Johannes Anyuru som nu debuterar som dramatiker i samarbete med Aleksander Motturi. Dessutom har Anneli Dufva sett pjäsen om pjäsen 7:3 på Uppsala Stadsteater och så har Kerstin Berggren varit i den engelska byn Wilton och träffat skulptören Sean Henry. Programledare: Cecilia Blomberg.

Sverige har 24 000 asylsökande varje år och det finns 200 platser i olika flyktingförvar där människor väntar på att deras utvisning ska verkställas. Det är också ämnet för pjäsen Förvaret som har premiär på Studion i Göteborg nu på lördag. Enligt Johannes Anyuru som nu debuterar som dramatiker i samarbete med Aleksander Motturi, är pjäsen ett tydligt inlägg i samhällsdebatten och det handlar om att återupprätta människors humana impulser.

- Jag förstår inte den där inställningen att det här är vårt land och att vem som helst får inte  komma hit och bo här, säger han.

Mia Gerdin har träffat Johannes Anyuru inför premiären. Diskuterat flyktingpolitik och om att gå från att skriva poesi till dramatik, om kargheten och tystnaden mellan orden som förbinder dem.

Dessutom har Anneli Dufva sett pjäsen om pjäsen 7:3 på Uppsala Stadsteater och så har Kerstin Berggren varit i den engelska byn Wilton och träffat skulptören Sean Henry. Han lyfter oftast fram den vanliga människan i sina skulpturer. I exakta, verklighetstrogna, skulpturer visar han gestalter man tycker sig känna igen. Men där han laborerar med skalan så att de ibland är större, ibland mindre än i verkligheten. I Sverige finns hans verk bland annat på Rådhustorget i Umeå och vid entrén till Högskolan i Borås.

Programledare: Cecilia Blomberg