Allt ljus på grönmålat

55 min
Miljö är en allt viktigare aspekt när många konsumenter gör sina val. Det här gör också att företag blir mer måna om att visa upp sina gröna sköna sidor för kunderna. Men samtidigt som de gröna budskapen duggar allt tätare så är det fler företag som anklagas för att föra fram falska och vilseledande miljöbudskap. Ett fenomen som kallas greenwash eller grönmålning. Tillsammans med Eva Eiderström från Svenska Naturskyddsföreningen ger sig veckans Plånboken ut bland livsmedelshyllorna för att leta tveksamma gröna budskap. Du hör också vad Skånemejerier har att säga om vad det lilla gröna märket på deras yoghurtpaket egentligen betyder. Till studion kommer Anna Richert från Svenskt sigill för att berätta om varför de tillsammans med Krav nu lanserar ett helt nytt klimatmärke och klimatdebattören Jesper Weithz från magasinet Effekt ger sin syn på det hela. Konsumentlära för dummies Har det visat sig att personen på andra sidan disken inte riktigt vet vad som gäller när du missnöjd med något inköp gått tillbaka till affären? I Malmö har man tagit fasta på att företagare många gånger har kunskapsluckor när det gäller konsumenträtt och helt enkelt startat en kurs för att lära handlarna vad som egentligen gäller. En satsning som har gett resultat i minskade klagomål. Hur länge ska jag behöva behålla exets fåtölj i farstun trots att skilsmässa och bodelning för länge sedan är klart? Den frågan och andra svarar docent Margareta Brattström på när hon kommer till Plånboken för att ge svar på lyssnarfrågor som rör fastighets- och familjerätt.