Slaget om arkitekturen i Bolivias yngsta stad El Alto

32 min
I miljonstaden El Alto dominerar ursprungsbefolkningen aymaras. Deras nyvunna status manifesteras i den nästan psykedeliska arkitekturen - som blivit högsta mode i staden. Reportage av Anneli Enqvist.

Fyra tusen meter upp bland molnen brer miljonstaden El Alto ut sig. En blåsig matta av halvfärdiga tegelhus. Här har en ny slags arkitektur blivit högsta mode de senaste åren. Färgsprakande palats där urgamla traditioner möter samtida kommers och influenser från Kina.

Det känns som att kliva in i en glittrande karnevalsdräkt. Danspalatset ”El Rey Alexander” är sju våningar högt och målat i grönt, gult, rött och orange. En futuristisk barockbakelse med färger och former hämtade från aymarakulturens traditionella estetik. Alla detaljer är noggrant målade för hand.

Två miljoner dollar fick skräddaren Alejandro ”Chino” Quispe punga ut med för att genomföra sin dröm. Förutom två festvåningar och två lägenheter ingick en inomhusplan för fotboll och en tvåvåningsvilla på taket.

I El Alto tillhör nästan alla ursprungsbefolkningen. De flesta är aymaras som har flyttat hit från landsbygden runt omkring. En grupp som flyttat fram positionerna både ekonomiskt och socialt under de tio år som gått sedan Bolivia fick sin första president från ursprungsbefolkningen.

Efter århundraden av förtryck och marginalisering, har aymaraidentiteten klättrat i den sociala hierarkin. El Altos nyrika elit har byggt sina förmögenheter framförallt på handel, inte minst med Kina.

Den säregna neoandinska arkitektur som har förändrat stadsbilden i El Alto de senaste åren har ännu inte något etablerat namn. ”Cholets” säger vissa - en kombination av orden ”chalet” och ”cholo” som är ett nedsättande ord för indian. Nere i La Paz är det många som avfärdar stilen som kitsch. Det tog några år innan den etablerade arkitektkåren och universiteten ens lade märke till husen.

Arkitekten Freddy Mamani Silvestre kunde inte bry sig mindre.

– De är bara avundsjuka för att jag bryter mot deras gamla dogmer” säger han. De förstår inte var jag kommer ifrån. Jag kommer från en liten stuga bland bergen där örnen flyger. När jag var liten bar min mamma mig på ryggen i en aguayo.

– Det är det jag kommer ifrån och det är den kulturen jag vill uttrycka i mina verk, berättar Freddy Mamani Silvestre.

Du hör också pollerarskräddaren Noemí Mamani, teaterproducenten Ivan Nogales, poeten Willy Flores och rapparen Nina Uma.