Terrorism och redaktionella annonser

35 min

Granskar medier och journalistik. Går bakom veckans rubriker och spanar i framtidens medielandskap.

Terroristkopplade i skydd av svensk grundlag
Medierna handlar den här veckan om den svenskbaserade webbplatsen Kavkaz Center som Ryssland anklagar för terroristkopplingar. Nu begär en rysk åklagare svensk rättshjälp för att få ut en anonym skribents identitet. Justitiekansler Göran Lambertz avvisar begäran eftersom Kavkazcenter.net har ett svenskt utgivningsbevis och därmed är skyddad av svensk grundlag. Medierna tittare närmare på denna webbplats och konflikten mellan ryska intressen och svenska yttrandefrihetsprinciper.

Aftonbladet anklagat för att blanda journalistik och annonser
Medierna granskar också en medietrend som väcker reaktioner. Det handlar om annonser som är journalistisk utformade för att locka läsare. Något som får kritik eftersom det riskerar att minska förtroende för journalistiken. Företaget Minimedia, som ingår i Aftonbladet koncernen, erbjuder annonsörer ett slags annons som utformas mycket likt en artikel och som publiceras på Sveriges ledande webbplats aftonbladet.se. Det här får kritik både från journalister och potentiella annonsörer.

Egyptier stämmer amerikanskt bolag efter Bromma-avvisningen
Och så berättar vi om en ny vändning i ett av de senaste årens största svenska scoop. En av de två egyptier som under förnedrande former flögs från Bromma till tortyr i hemlandet stämmer nu i USA det bolag som skötte flygplanet, berättar människorättsjuristen Julia Hall för Medierna.
Det var TV4:s Kalla Fakta som 2004 avslöjade hur CIA och Säpo medverkat till avslöjandet. Vi får höra historien om hur säkerhetstjänsterna lurades att avslöja sig själva – och vem reportern var som gjorde det.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista