Swarovski – ett märke som får modet att gnistra

54 min

Swarovski är ett företag som har fått modevärlden att bokstavligen blänka med hjälp av gnistrande kristallglas som slipats för att skimra som stjärnor i smycken och på kläder.

I drygt hundratjugo år har detta familjeägda företag, baserat i Watten i Österrike, producerat kristallglas. Det vill säga glas som glänser lite extra.

Swarovski är ett företag som är djupt involverat i modebranschen, på olika sätt. Deras glaskristaller pryder inte bara kläder och smycken. Märket samarbetar även nära med stora mode-organisationer som varje år delar ut prestigefulla priser och stipendier, till mode- och accessoardesigner. Amerikanska CFDA och brittiska British Fashion Awards är ett par exempel.

De samarbetar även med en hel del trendkänsliga artister, som ofta syns i kläder med just Swarovskikristaller, både på scen och privat. På senare tid har både Beyoncé och Rhianna väckt uppmärksamhet för sina glittrade outfits på olika galor. Det är kort sagt nära samarbeten som pågår mellan mode och Swarovski. Det är förstås ingen tillfällighet. Märket har jobbat hårt på saken de senaste tjugo åren. För lätt var det inte. Om det berättar vi mer i veckans program.

I programmet träffar vi också glitteraktivisterna i konstnärskollektiv Glitterlickin’. Vi pratar med förstaårseleverna på Beckmans Designhögskola som för sjätte året i rad fritt har fått tolkat årets Nobelpris. Och så möter vi glaskonstnären Simon Klenell, som nyligen var aktuell med utställningen ”Rundgång” i Stockholm.

Veckans gäst är Cecilia Andrén, smyckesexpert.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".