Hjälp! Vad ska jag göra?

55 min

Vart vänder du dig om snickaren som byggde om verandan misslyckats med jobbet men ändå saltar räkningen? Eller om köpet du gjorde på nätet visade sig vara en bluff? Och när flyget hem från semestern aldrig gick och resebolaget nekar dig ersättning?

I bästa fall kan du vända dig till kommunens konsumentvägledare för en sådan finns i nästan alla kommuner. Än så länge. Frågan är vad som händer nu när det är ekonomiska kristider. Det har redan blivit svårare att få till ett personligt möte och telefontider minskar i hela landet, visar Konsumentverkets senaste kartläggning av konsumentvägledningen i landet. En enkätundersökning som Plånboken gjort visar också att i de kommuner där konsumentvägledaren slutar, går i pension eller föräldraledighet så flaggar kommunerna för att de passar på att spara in på tjänsten, för när sparkvasten sveper över kommunerna tillhör stödet till konsumenten den frivilliga verksamhet som kan få stryka på foten. 

Ann-Marie Larsson, konsumentvägledare på Gotland, gör två personers jobb eftersom hennes kollega sagt upp sig. Plånboken träffade Anne-Marie Larsson samma dag som hon väntade på politikernas beslut om huruvida hon skulle få en ny kollega eller om sparkraven tvingar henne att fortsätta jobba ensam. 

Till Plånbokens tillfälliga studio på Konsumentdagarna i Uppsala kommer bland andra Annika Wilow-Sundh, ordförande i Konsumentvägledarnas förening för att diskutera behovet av konsumentvägledning i kristider.  

Och så blir det topplista i Plånboken. Vi listar konsumentproblemens topp 5. Vilka problem drabbar konsumenten oftast? Och vad är det som gäller inom det området?  

Bonussystem för skolelever
500 kronor för ett MVG, 300 för VG och 100 kronor för varje G. Bonussystem finns inte bara inom näringslivstoppen. Skolelever får pengar av sina föräldrar för att prestera i skolan. Du får höra hur eleverna själva ser på pengar som morot för att höja betygen. Och Tore Ellingsen, professor i nationalekonomi, som forskat om bonussystem och prestationslöner berättar för- och nackdelar med pengar som belöning. 

Dessutom besvaras lyssnarnas frågor som rör försäkringar av vår expert Camilla Bratt på Konsumenternas försäkringsbyrå.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".