Storstadsdrömmar

Här finns inget ljud

”Vi hade tryckt skivan i fem hundra exemplar. Sammanlagt kostade hela produktionen runt tio tusen. Det var rätt mycket pengar när studielånet var enda inkomsten. Den trycktes nere i Tjeckien, det blev billigast så. Vi hade gjort allting själva, från inspelning till omslag. Vi räknade med succé. Vi hade repat i veckor. Varje taktslag hade vi noggrant mejslat fram och vår bassist hade köpt en ny bandlös bas. Sista låten hade ett blåsarrangemang vi var extra nöjda med, där fanns till och med en tonartshöjning, samt en manskör. När vi kom ut ur studion efter en lång inspelningshelg var vi trötta, men lyckliga. Vi visste att vi hade gjort vårt bästa. Några veckor senare var det dags för releasefest, de stora tjocka paketen från Tjeckien skulle packas upp. Vi sålde många skivor den kvällen, ungefär hälften av alla vi tryckt. Framgången fanns precis bakom nästa hörn. Det gick en tid. Och ingenting hände. Några av de som köpt vår debutskiva träffade jag på gatan. Vi pratade om allt, förutom den där skivan, den var det aldrig någon som nämnde. Än idag står det två hundra osålda skivor på en vind någonstans, plasten är kvar runt dom tunna pappfodralen. Men det händer att jag tar fram den där skivan. Och ibland kan jag fortfarande tycka att det är den bästa musik som någonsin gjorts.”

Medverkar i det här programmet gör Pär Larsson, intervjuad av Danjel Nam.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".