Konsert med avantgardeikonen Roscoe Mitchell

Här finns inget ljud

Saxofonisten och kompositören Roscoe Mitchell är en av nyckelfigurerna inom frijazzen. I hans musik är tystnaden en viktig komponent, han har till och med sagt att den är lika viktig som ljudet.

Roscoe Mitchell berättar att han började relativt sent med sitt eget musikutövande och klarinetten kom före saxofonen, som senare varit det huvudsakliga instrumentet.

Han har även uppfunnit ett eget slagverksinstrument som han kallar ”percussion cage” och som är ett mellanting mellan en skulptur och ett instrument.

I slutet av 1960-talet var Mitchell med och grundade avantgardegruppen Art ensemble of Chicago. På 1990-talet närmade han sig den klassiska musiken i Trio Space och i sina senare samarbeten har han varit särskilt mån om att få arbeta med betydligt yngre musiker, särskilt från hemstaden Chicago. Det gäller även den sättning vi ska få höra först: Roscoe Mitchells trio i inspelning från festhallen i Willisau i Schweiz i slutet av augusti förra året med, där Junius Paul spelar bas och Mike Reed trummor.

I duoformat hör vi Roscoe Mitchell tillsammans med den japanske slagverkaren Kikanju Baku. Konserten spelades in på Kulturhuset i Stockholm under Stockholm Jazz Festival 2016.

Producent och programledare: Pierre Martin

Musik som spelats i avsnittet

  • 21.00
    Roscoe Mitchell, Kikanju Baku - Improvsiation Stockholm 2016
    Kompositör: Roscoe Mitchell, Kikanju Baku
  • 21.01
    Roscoe Mitchell (As, Ss), Junius Paul (B), Mike Reed (Dr), - No Side Effects
    Kompositör: Roscoe Mitchell
  • 21.31
    Roscoe Mitchell, Kikanju Baku - Improvsiation Stockholm 2016
    Kompositör: Roscoe Mitchell, Kikanju Baku
  • 22.28
    Svante Thuresson, sång, Claes Crona, pi. Hans Andersson, kb. Johan Löwkrantz-Ramsey, tr. - On Green Dolphin Street
    Kompositör: Bronislaw Kaper, Ned Washington
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".