Thailand – världens näst trafikfarligaste land!

3:55 min

Utrikeskrönikan den 10 januari 2017. Bangkok.

Bangkok tisdag morgon

 

Några dagar före jul när jag satt framför datorn och jobbar får jag ett sms med frågan "Är du ok?

Jag svarar lite undrande... Ja, varför skulle jag inte vara.

Men det är ju en stor trafikolycka vid dig.

Jag hade inte märkt något men just utanför mig tog en nästan halvtimmes lång vansinnesfärd med en fullastad lastbil stopp. Men på vägen hade bilen hunnit ramma över 30 bilar och motorcyklar samt skadat 18 människor. Att det inte blev värre berodde på att trafiken var så tät och därför omöjliggjorde en snabbare färd. Bilarna blev till stoppklossar.

Den 27-åriga föraren var hög som ett höghus och i bilen hittades mer metaamfetamin. I minst tre dagar hade han kombinerat sina droger med bilkörning och vid senare förhör kom det fram att han gjort detsamma under de tre senaste åren. 

Några dagar därefter inleddes den vecka som I Thailand allmänt kallas för "de sju dödliga dagarna"...dagar kring jul o nyår som kräver fler dödsoffer än de vanliga veckorna. I år blev det återigen ett nytt  rekord med 478 döda - nästan 100 fler än året innan - och drygt 4000 skadade. De flesta olyckor berodde som vanligt på fortkörning och alkohol eller andra droger.

Den 2 januari inträffade den dödligaste olyckan med 25 döda då föraren i en fullproppad minibuss somnade vid ratten. Minibussen kom över på fel sida vägen och krockade med en pickupp vars flak var lika fullproppad med resenärer. Minibussen, som kördes på gas exploderade och både fordonen antändes. Endast två personer överlevde.

Under de 31 timmarna innan olyckan hade föraren av minivanen kört den 25 mil långa sträckan Chantaburi till Bangkok inte mindre än 5 gånger. och endast sovit sammanlagt 4 timmar, på den sjätte resan somnade han vid ratten och släckte 25 människors liv.

Den som någon gång åkt en minivan i Thailand vet att det inte känns som den säkraste av säkra transporter. Jag har själv vid flera tillfällen puffat på föraren så att han inte ska somna.  

I en WHO-undersökning för två år sedan konstaterades det att Thailand var världens näst trafikfarligaste land. Endast Sudan hade fler som dödades i trafiken per capita. Enligt statistiken så dödades det 2015 drygt 14 000  men WHO skriver att egentligen dog nästan det dubbelt så många i trafiken det året.

Och sedan dess har siffran stigit ytterligare.

Vad gör då regering och myndigheter för att göra trafiken säkrare, efter den fatala olyckan med minibussen så kom juntaledare Prauyth Chan- O-cha upp med förslaget att  förbjuda alla minibussar och ersätta dom med mickrobussar. Som om det vore själva fordonets fel och inte de som kör och bryter mot alla tänkbara trafikregler som finns.

I mitten av april, vid det Thailändska nyåret Songkran, så infaller nästa olycksbådande vecka då ungefär lika många går åt i trafiken. Ett gott råd undvik de thailändska vägarna då och om ni inte kan det, välj att åka tidig förmiddag de flesta olyckor sker mellan 4 på eftermiddagen och 8 på kvällen.

Och är du extra rädd om livet under din thailandssemester undvika alltid det allra farligaste fordonet - motorcykeln!

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".