Gratisprogram sparar skattepengar

25 min

Tekno 15 oktoberFlera av landets kommuner har fått upp ögonen för gratisprogram, som kan laddas ner gratis från nätet. I dagarna släpps Openoffice 3.0 med till exempel ordbehandling och presentationer. Det kan ersätta Microsofts officepaket.

Många av kommunens datoranvändare utnyttjar bara en liten del av officepaketet, i många fall bara skrivprogrammet Word. Men för varje användare måste man ha en licens från Microsoft och för kommunerna blir det snabbt stora utgifter.

Genom att använda gratis programvara kan kommunerna spara in licenspengar, som istället kan användas till att utbilda personalen att bli bättre på att använda sina datorer och program, säger Mats Östling, IT-strateg på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

Öppna program är också mer framtidssäkra, något som är viktigt för all offentlig verksamhet där man arkiverar stora mängder dokument.

Leverantörsbundna, ”låsta”, dokumentformat kan vara omöjliga att öppna om programmet som de skapades med inte längre finns kvar om till exempel 50 år. Men med öppna program följer också instruktioner om hur man skapar ett program för att komma åt informationen i dokumentet, berättar Mats Östling på SKL.

Miljöfrågan driver fram snabbtåg

Separata järnvägar för snabba persontåg gör att det blir plats för mera godstrafik på järnvägen. Den kan öka med 10 procent, enligt järnvägsforskaren Bo-Lennart Nelldal, professor på KTH, förutsatt en fortsatt ökning av den ekonomiska tillväxten.

Men vilken slags tågteknik blir det fråga om, utifall Sverige väljer att bygga de omtalade höghastighetslinjerna till Göteborg och Öresundsregionen? Jo, det finns många lösningar i Europa att välja mellan, svarar professor Nelldal. TGV i Frankrike, AVE i Spanien. I samarbete med Bombardier testas redan Gröna Tåget i Sverige, som klarat 303 km/tim.

Däremot talar inte mycket för att använda magnetsvävartåg, som finns i Shanghai, eller motsvarande system i Japan, där tågen med magnetkraft svävar ovan betongramper. När man kör över hundra kilometer i timmen, är det främst luftmotståndet som bestämmer farten, inte friktionen från räls, menar Nelldal. De schweiziska idéerna om tåg i vakuumtuber skulle ge en fart på uppemot 1000 km i tim. Men det är ännu så länge bara fantasieggande skrivbordskonstruktioner.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".