Calvin Klein - snille inom minimalism och marknadsföring

55 min

STIL kommer i några program framåt vända blicken mot USA för att se efter hur modet ser ut där, och hur det påverkat oss här. Vi börjar med att berätta om Calvin Klein, en designer vars namn många män går omkring med i sina kalsonger.

För få, om någon, modeskapare har lyckats göra sitt namn lika känt som just Calvin Klein. Ett namn lika välkänt som Pepsi och Nike och som finns på allt från kalsonger, parfymer, heminredning, möbler till utsökt skräddade plagg, idag skapade av Francisco Costa. För 2002 sålde Calvin Klein sitt företag.

Han började i branschen 1968 och redan året därpå prydde hans plagg omslaget av amerikanska Vogue. Hans design lyftes fram som strålande exempel på så kallad amerikansk ”sportswear”, det vill säga vardagsvänliga  kjolar, byxor och skjortblusklänningar. En arvtagare till amerikanska föregångare på området, som Claire McCardell och Halston. Calvin Klein gjorde kläder till den moderna, aktiva kvinnan som behövde lika praktiska som eleganta plagg, från morgon till kväll. Hans stil förknippades en sorts modern minimalism. Och så förstås, sex.

Det var Calvin Klein som började med att flytta fram, och tänja på, gränserna för nakenhet i modereklam. Redan 1979/1980 blev det stort hallå kring reklamkampanjen för hans jeans där den unga Brooke Shields väste att inget kom mellan henne och hennes ”calvins”. Om vilken typ av kvinnor han designade för berättar vi mer om i veckans program.

Det var också Calvin Klein som kom att lyfta fram mannen som sexsymbol inom modet, och det med kalsongreklam.

Vi tar oss en titt på mannens förhållande till detta plagg. Och så berättar vi om Calvin Kleins olika, ofta kontroversiella, reklamkampanjer och studerar den banbrytande designen på flaskan till parfymen cK One.

Veckans gäst är Sven-Olov Wallenstein, filosof , författare och chefredaktör för tidskriften Site.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".