Höghastighetstågen närmar sig

24 min

Tekno 8 oktoberI över 15 år har man talat om att höghastighetståg vore sättet att lösa trängseln på svenska järnvägsspår. Men först nu - när miljödebatten hettat till - tas idéerna på allvar.

År 2020 kan Götalandsbanan (Jönköping-Gtb), och Europakorridoren (Jönköping-Öresundsregionen) stå klara och avlasta västra och södra stambanan, om politiska beslut tas inom kort.

Runt om i Europa växer höghastighetsnätet, om tio år kommer det vara bort’åt 1000 mil långt. Frankrike med sina TGV-tåg och Spanien med sina AVE-tåg ligger i framkanten. För att ansluta till det europeiska nätet menar många att det behövs en Euorpakorridor genom Norden ner till Tyskland och de svenska banorna i Sydsverige skulle vara en viktig länk.

Tekno har patat med Europakorridorens vd Gunnar Sibbmark, som var med och startade diskussionen om höghastighetstågen för 15 år sen. Nu kan han konstatera att statsmakterna – med hänsyn till den ständigt ökande lastbilstrafiken – ser nya tågsträckningar som ett sätt att styra om mer både gods- och persontrafik till tågnätet. Höghastighetsbanor ska utredas fram till 2009.

Fyrhjulingar – poppis och farliga

Nu ska det bli ordning på fyrhjulingarna. Myndigheterna vill råda bot på den alarmerande olycksstatistiken.

Det gäller att lära folk att hantera det nya fordonet, fyrhjulingen, som från början var tänkt som arbetsfordon. Men den är instabeil eftersom tyngdpunkten är så hög. Tekno har provåkt och träffat experter.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".