Filmjournalistiken: Marknadsföring eller journalistik?

20 min

Vi tittar på film som aldrig förr, även om det sker något mindre i biografsalongen. Filmindustrin sväller. Men har filmjournalistiken gått i stå? SVT har till exempel inget specialprogram om film längre.

 

Håller vi på att få en ”celibritetsapparat” mer inriktad på marknadsföring istället för en kritiskt granskande och diskuterande filmjournalistik? Hurra eller usch i kort text, men inget mer?

Filmdagarna i Malmö i veckan lockade som vanligt hundratals journalister och filmfolk.

Årligt återkommande

Under fyra dagar visade Filminstitutet tillsammans med de svenska distributörerna de filmer som kommer upp på biograferna under hösten och vintern. Ett årligt evenemang som hållit på sedan 1974.

Filmhäftet

Publicerat passade på att diskutera dagens svenska filmjournalistik med Jan Göransson - presschef på Svenska Filminstitutet, Ingela Brovik, frilansjournalist som bevakar film för press och radio och Michael Tapper, filmvetare och recensent på Sydsvenskan, som tidigare gav ut Filmhäftet.

Veckans beröm

Sen förra veckan har det bara kommit in beröm som riktar sig till Sveriges Radio-medarbetare. Men vi skickar klart de lovorden vidare även om de ”drabbade” berömts tidigare.

Inte minst Hanna Sahlberg - SR-korre i Kina, som Gunnel Kjellberg i Stockholm gillar skarpt:

-Sahlberg är modig, otroligt kreativ, finns överallt, bland alla samhällsklasser, skriver Gunnel Kjellberg bland mycket annat.

Hanna Sahlberg får också beröm av Leif Paulsson. Men han delar ut ännu fler lovord till Maria Persson Löfgren i Moskva, som alltid rapporterar meningsfullt och skärpt, enligt Leif Paulsson.

-Jag älskar hennes tonfall vid sitt namn i avannonseringen, slutar han.

Lena Andersson älskar däremot inte allt i Sveriges Radio. Men gillar framför allt programmet Konflikt.

-Det värsta som kan hända seriösa program är om programmakarna faller för frestelsen att ”simma på ytan”. Det gör inte Konflikt, tycker Lena Andersson.

-----------------------------------------------------------------

Har Du synpunkter eller tips, eller kanske också vill lovordna något eller någon i medierna - det finns kanske till och med något sådant att hämta utanför Sveriges Radio - hör av Dig  till publicerat@sr.se. Eller till Publicerat 21101 Malmö.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista