Kina-propaganda i SVT och rasism i modepressen

35 min

Lördag 2 augusti

TV4 anklagas för att ha sponsrade barnprogram.

I flera produktioner framöver samarbetar TV4 med reseföretaget Ving. Idol-deltagarna kommer att trimmas på ett av bolagets hotell och i veckan har det uppmärksammats att barnprogrammet Mimmi och Mojje ska spelas in på ett Vinghotell. Reklam och sponsring är tillåten i TV4, men reklam och sponsring i barnprogram förbjuden – i alla svenska kanaler.

Lotta Beck-Remnäs på TV4 förnekar att programmet innehåller någon sponsring. Det gör även Marie Sandeborg på Nordisk Film, som producerar programmet. I Medierna får du även höra Martin Jönsson, medieanalytiker på Svenska Dagbladet, som är kritisk till samarbetet mellan Ving och TV4.

Vem styr bilden av OS?

Inför OS i Peking som börjar nästa vecka har det pratats mycket om Kinas eventuella övergrepp mot yttrandefriheten. Mindre har det talats om det andra som styr vad vi kommer att få se från Olympiska spelen. Sportjournalisten Jens Lind berättar om den cirkus ett OS är och hur svårt det är att göra något som IOK inte vill, eftersom de bestämmer exakt var du får gå och var du får filma.

Dessutom styr IOK på andra sätt. I veckan visade SVT en så kallad dokumentär – beställd av IOK – som setts som en propagandafilm för Kina och de olympiska spelen.

Kjell Andersson, delegationschef på SVT vill inte svara på om SVT varit tvungna att visa filmen, och hänvisar till att kontraktet med IOK är hemligt. Vi pratar också med Bosse Lindqvist, som producerar vissa av OS-sändningarna om vad man får och inte får visa. Och vad som skulle hända om han visade en politisk protest.

Svart nummer av modetidning

Det senaste numret av italienska Vogue heter The Black Issue och har bara svarta modeller (eller i alla fall inte helt vita) på sina redaktionella sidor. Numret har blivit en succé och sålt slut på flera ställen i England och USA, men också kritiserats för att förstärka ett ras-tänk och blir en ursäkt för att fortsätta ha vita modeller i alla ”vanliga” nummer.

I Sverige är tidningen inte lika hajpad och ganska lätt att få tag på. Linda Leopold, moderedaktör på tidningen Bon, hänvisar till Sveriges relativt lilla svarta population. Hon säger att numret är bra, men hon skulle inte göra en sån satsning i Bon. Johan Wirfält är kreativ redaktör på tidningen Rodeo, där de jobbar mer aktivt för att få in icke-vita modeller. Enligt honom kan det vara svåra att få tag på, men han anser ändå att alla inom branschen måste ta sitt ansvar. Precis som Franca Sozzani, chefredaktör för italienska Vogue, gjorde.

Ulf Sandberg, dold mediemakthavare

Den sjätte personen i Medeirnas makthavarserie är medierådgivaren och doldisen Ulf Sandberg, grundare av mediebyrån Starcom. Han är en hängiven förespråkare och försvarare av reklam.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista