Landsortspressen och Stampens dominans

35 min

Under de senaste fyra åren har mediekoncentrationen på dagstidningsmarknaden fördubblats genom en rad storaffärer. De senaste slutfördes för några månader sedan då Östgöta Correspondenten och Dalarnas tidningar köptes upp av tidningsbolag från grannregionerna.

Veckans Medierna ägnas helt åt denna fråga och inte minst åt Stampen – koncernen, som varit drivkraften i omvandlingarna och köpt så många tidningar att man fördubblat upplagan och trefaldigat omsättningen.

Stampens koncernchef Tomas Brunegård debatterar i programmet med Johan Ehrenberg från Etc och Sofia Olsson-Olsén, redaktionschef på Aftonbladet nya medier och tidigare i ledningen för Norra Västerbotten och Dalademokraten.

Landsortspressens ägande såg ungefär likadant ut i flera decennier, men för fyra år sedan hände något. Den utlösande faktorn var centerpartiets försäljning av sina framgångsrika dagstidningar. Det utlöste en våg av affärer där tidningar bytt händer - vissa flera gånger - innan en ny struktur med betydligt större ägargrupper tagit form.

I veckans program kritiserar Johan Ehrenberg denna mediekoncentration, som han anser leder till ytligare medier och ensidigare åsikter. Tomas Brunegård, däremot, ser koncentrationen som en förutsättning för att lokaltidningsföretagen ska överleva i en hårdnande konkurrens från företag som Google och Aftonbladet nya medier.

I Västerbottens inlandskommuner har Västerbottenskuriren skapat lokala webbplatser som ett sätt att fördjupa bevakningen av lokala frågor. Webben ska rädda lokalbevakningen - men när resurserna är små får istället läsarnas eget material stor betydelse. Är det bra journalistik? Sofia Olsson-Olsén från Aftonbladet nya medier konstaterar att läsarmedverkan är viktig på webben - men inte som ett sätt att spara pengar på journalistiken, utan för att få fler besökare till andra avdelningar på webben.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista