Paris, modets mesta stad - del 2

55 min

Även den här veckan befinner sig STIL i Paris för att försöka ta reda på vad som gör just Paris till modets mesta stad. Den här gången tar vi oss en titt på hur man här marknadsför, och slår mynt, av modet. Vi har träffat fyra personer som, på olika vis, arbetar inom modesfären.

Vi börjar med att besöka den grafiska designduon MM Paris som arbetar med både konst och kommers. De har jobbat för franska Vogue och gjort framgångsrika reklamkampanjer för stora modehus som Calvin Klein, Balenciaga och Stella McCartney. Men de gör också konstfulla videos (bland annat  till Björk) och arbetar med formgivning av böcker. De har en så pass egen och udda stil att deras arbeten regelbundet ställs ut på konstgallerier. Hur tänker de? Och varför vill så många i modebranschen arbeta med just dem?


På Maison Martin Margiela möter vi svenska Ingrid som berättar om fördelar med att arbeta på ett modehus där alla betraktas som lika viktiga. Martin Margiela själv visar sig nämligen aldrig på bild och kommunicerar bara via fax, och då i kraft av hela modehuset, aldrig som enskild person.


Philippe Faure är doftexpert på kosmetikföretaget L’Oréal. Till deras huvudkontor åker vi och får höra honom berätta om hur mode och dofter egentligen hänger ihop, och hur viktiga minnen är när det gäller just vilka parfymer vi gillar, och ogillar. Och så berättar han lite skvaller om vad Napoleon Bonaparte använde parfym till.

Dessutom får vi höra vad  Antonia Nessen, som är redaktionschef på tidningen Perfect, har att säga om fördelarna med att arbeta med mode i just Paris.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista