Karl Lagerfeld – om vad ego och elakheter kan göra för marknadsföring av mode

55 min

Karl Lagerfeld är modeskaparen som dragit upp riktlinjerna för hur man idag marknadsför mode genom att odla sin personliga image.

När H&M hösten 2004 lät Karl Lagerfeld göra en kollektion för märket var det nog inte många som skulle kunna berätta vad som är utmärkande för Karl Lagerfelds design på Chanel. Men desto fler visste hur han såg ut – ständigt klädd i svarta byxor och kavaj, vit skjorta med hög stärkt krage, vitpudrad hästsvans, svarta solglasögon och fingrarna fulla med stora silverringar. Många känner dessutom till hans förmåga till snärtiga repliker som, till synes utan ansträngning, flyger ur hans mun.

Fast bakom allt detta döljer sig en slipad man som, genom sitt idag 26 år långa samarbete med modehuset Chanel, lagt grunden till hur man framgångsrikt pumpar liv i gamla, halvdöda, modehus. Sedan Lagerfeld tog över designen på Chanel tillhör modehuset världens mest lönsamma lyxmärken.

I veckans STIL berättar vi mer om ”Kaiser Karl” och vad som utgör hans storhet. Vi frågar oss om han kanske är en ”mitch”, det vill säga en manlig bitch. Dessutom träffar vi 
Johan Renck
, som just avslutat ännu ett samarbete med Lagerfeld. Vi möter den svenska designduon Blank, och så får vi veta vad Karl Lagerfeld egentligen gör i det nya tv-spelet ”Grand Theft Auto IV”.

Veckans gäst är Nanna Gillberg, forskare på Handelshögskolan i Stockholm som specialiserar sig på värdeskapande inom populärkultur.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".