Modeshopping - från varuhus till boutiquer, och tillbaka igen

55 min

Att skaffa sig en ny liten topp, en blus eller tröja, varje fredag inför kvällens festande, är idag inget ovanligt. Idag shoppar vi fler plagg än någonsin, och oftare. Och att hitta nyheter i butiken har blivit allt viktigare. Men när satte modeshoppingen egentligen igång? Och hur gjorde man förr?

I veckans STIL tar vi en titt på modeshoppingens framväxt. En aktivitet som redan från början kom att beskrivas som något farligt och destruktivt som kvinnor ägnade sig åt.

Vi tar en guidad tur genom tiderna och utröner hur det hela började. Var det symaskinens fel? Eller modetidningarnas?
Vi har träffat Margot Fallai, kvinnan som på 1970-talet introducerade boutiquen med exklusiva modemärken i Sverige. Idag fortsätter hennes dotter Maruschka på samma linje. Henne har vi också träffat.

Dessutom hänger vi på butiken Herr Judith, en secondhandbutik för herrkläder, och tar reda på vad personalen i modebutiken egentligen tänker om oss kunder. Modebutiken Blackmarket berättar om vilka krav man måste uppfylla för att få sälja exklusiva modemärken. Det gör också Eva Lindström som är VD för Gucci i Sverige.

Veckans gäst är Mikael Solberg, VD och koncernchef för RNB, ett företag i vilket bland annat Polarn O Pyret, JC och varuhuset NK ingår.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".