Drömmen om det perfekta hemmet

55 min

P1 Onsdag 27 februari 10.03

Hantverkstjänster är något som vi konsumenter inte sällan är missnöjda med, i alla fall enligt statistiken från Allmänna reklamationsnämnden ARN. Men vad beror det på att drömmen om det perfekta hemmet ibland blir till en mardröm?

Får vi orealistiska förhoppningar när vi bläddrar i de glansiga inredningsmagasinen? Och vad ska man göra för att undvika kaos och kalabalik? I Plånboken denna vecka träffar du bland andra Margareta Lagerqvist som varit med om en minst sagt kaosartad renovering. Du hör också Konsumentverkets boendeexpert Sverker Thorslund ge råd om vad du ska skall tänka på när du anlitar hantverkare.

Tillsammans med filosofen Olof Pettersson frågar vi oss vad som är gott. Kan man reklamera ett paket med ”goda pepparkakor” om man tycker att de smakar illa? Eller vad gör man om man definitivt inte håller med reklamen för Kalles banankaviar där det uttryckligen lovas att den är god?

Dessutom kommer Carina Lundgren till studion och svarar på lyssnarfrågor om konsumentproblem. Vi får bland annat veta om man kan reklamera en blomsterleverans eftersom budet avslöjat överraskningen i förtid.