Auktion på bra tågtider - mindre trängsel?

25 min

Tekno 6 februariDet har blivit trångt på Sveriges Järnvägar, snabbtåg ska samsas med de relativt långsammare godstågen. Och fler tåg blir det, inte minst med tanke på klimatdebatten. Hur löser man det?

Punktligheten är A och O, minsta avvikelse från tågtabellen strular det till det. Det märks nu i dagarna, när SJ meddelar sina resenärer att dörrarna stängs 30 sekunder före avgång, detta för att få iväg tåget i tid.

Men det viktigaste sättet att förhindra förseningarna är att förbättra underhållet, menar Leif Broberg på Banverket Projektering. Andra metoder att få in fler tåg i tidtabellen är att låta de köra om varandra (vid dubbelspår), alternativ bygga fler spår, dubbelspår eller kanske till och med fyrspår.

Ett förslag av annorlunda typ kommer från trafikforskaren Jan-Eric Nilsson vid Statens väg-och transportforskningsinstitut, VTI: Ordna med budgivning på de snabbaste tidsluckorna i tabellen. Då får trafikoperatören betala mer om tåget ska få kortare tid till sitt mål.

Så funkar ”funktionskläderna”

Varför vädras aldrig svetten ur din dyra vinterjacka? Trots att reklamen säger något annat.

Tekno har tagit tempen på de nya funktionsmaterial som lockar oss i affärerna, och som lovar god värme under stundande skidsemester (el dyl).

Funktionskläderna har testats i klimatlabb, och Teknos reporter Anna Rockberg Tjenberg har jämfört dem med vanliga bomullsplagg, när det blir minusgrader och när det regnar. Det visar sig att de högteknologiska kläderna kan bete sig ganska annorlunda beroende på om termometern hamnar straxt över eller under nollstrecket.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".