Dapper Dan – mannen som klädde hiphopvärlden och skapade en ny sorts gatuglamour

54 min

I veckans STIL ska vi bege oss till 1980-talets Harlem i New York, och till en av färg och fantasi sprakande butik kallad för ”Dapper Dan’s Boutique”.

Om namnet Dapper Dan inte är allmänt bekant, så är hans kläder det. För det var ”Dapper Dan” – eller Daniel Day, som han egentligen heter– som under 80-talet skapade mycket av det mode som skulle komma att förknippas med amerikansk hiphop.

Med fingertoppskänsla för strömningar som låg i luften lyckades han skapa en unik stil som, på ett nytt och modernt sätt, gestaltade en önskan om att vara rik och berömd. Eller i alla fall att se ut som om man vore det. Och ett av de sätten var att frikostigt använda lyxmärkens logotyper, på ett nytt och innovativt sätt – men inte helt lagligt skulle det visa sig.

Men innan märken som Louis Vuitton, Fendi och Gucci hade börjat producera kläder i någon större utsträckning insåg Dapper Dan att det fanns det en marknad för plagg som hade kända lyxmärken som avsändare.

Dapper Dan skaffade sig påsar från den tidens statusmärken som Louis Vuitton, Gucci och Fendi, klippte sönder påsarna som var av tyg och använde dem i sin design. Antingen som en del av dem, eller som dekoration. Inte minst gjorde han egna silkscreentryck, med logotyperna på. De funkade även på läder. På det viset kunde han skapa rockar, jackor, hattar och kostymer prydda med namnen från eftertraktade märken. Han klädde till och med inredningen i bilar med logotyp-tryck, för dem som önskade sig det. Och det var en hel del.

Hans iögonfallande kreationer blev en hit, inte minst bland nya och unga artister. Dapper Dans design osade en sorts spännande gatuglamour, en blandning av gammal lyx och modern sportestetik.

Salt-N-Peppa, Mary J. Blige, LL Cool J, Run D.M.C, Public Enemy och Eric B. and Rakim bar alla hans kläder – på skivomslag, på scen och på videor – och lyckades skapa ett enorm ha-begär.

I veckans program tar vi också en närmare titt på en av de grupper som Dapper Dan klädde, nämligen Salt-N-Pepa. Vi pratar med creative directorn Maria "Decida" Wahlberg om denna trio som var pionjärer i hiphopvärlden.

Vi pratar också med de svenska hiphopikonerna Patrik "DJ Sleepy" Elofsson och Henrik "Eye N' I" Blomqvist om hiphopkulturen i Stockholm under tidigt 90-tal.

Och så tittar vi närmare på begreppet "lyx" tillsammans med Henrik Uggla, forskare i varumärkesstrategi.

Musik som spelats i avsnittet

  • 10.12
    Salt-N-Pepa - Push It
    Album: Back To Reality
    Bolag: Universal Music Ireland Ltd.
  • 10.15
    Salt-N-Pepa - Expression
    Album: Icon
    Bolag: Universal Music Ireland Ltd.
  • 10.17
    Salt-N-Pepa - Shoop
    Album: Icon
    Bolag: Universal Music Ireland Ltd.
  • 10.23
    Various Artists - Paid In Full
    Album: Paid In Full / Eric B.Is On The Cut
  • 10.35
    Malatesta - Se poi noi due
    Album: Noi due
    Bolag: Cinevox Record
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".