Glasögon – från nödvändigt ont till självklar modeaccessoar

54 min

I veckans STIL ska vi ägna oss åt en accessoar som förvandlats från ett nödvändigt ont till ett självklart – och inte sällan stilfullt – inslag i garderoben. Det är förstås glasögon vi menar.

Glasögonbågar är en stor och växande marknad, över hela världen. Inte bara beroende på att en stor del av befolkningen blir allt äldre, och behöver brillor för att se bättre. Det har också lagts ned stor möda på att förbättra inställningen till glasögon, från producenternas sida.

Många modemärken har de senaste åren satsat stort på att designa bågar som matchar modet, och många av modehusen månar om att lyfta fram glasögon som en viktig accessoar. Men så är det förstås en liten detalj, som kan göra en stor förändring – allt oftare till det bättre.

Idag, då glasögon är överallt förekommande på människor i alla åldrar, kan det kanske vara värt att påminna om att det fanns en tid då brillor betraktades som lite skämmigt. Det var något gamla och svagsynta individer bar, eller nördiga bokmalar. Inte minst betraktades de som en erotikdödare, i synnerhet för kvinnor, vilket fick den amerikanska författaren Dorothy Parker att 1925 skalda: ”Men seldom make passes at girl in glasses”.

Numera kan glasögon snarare jämföras med läppstift eller örhängen, en dekorativ detalj i ansiktet som förhöjer en hel ”outfit”.

I veckans program beger vi oss till Paris, där det förra helgen var en stor internationell glasögonmässa, ”SILMO”. Den äger rum en gång om året, har ungefär 1000 utställare och 45 000 besökare, som kollar in brillor och bågar från hela världen.

Vi pratar också med filmregissören Tomas Alfredsson som har ett alldeles speciellt förhållande till sina glasögon. Och så träffar vi paret Erik och Emilia Lindmark som står bakom det svenska glasögonmärket E&E.

Musik som spelats i avsnittet

  • 10.04
    Leon Vynehall - Inside the Deku Tree
    Album: Music for the Uninvited
    Bolag: 3024
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".