Ett avsnitt från Opera i P2
I Firenze av Helena Munktell
Lör 04 nov 2017 kl 19:00
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
Den första operan av en svensk kvinnlig tonsättare som någonsin sattes upp i Sverige, år 1889, har väckts till liv igen! Här i ett konsertant framförande med Sveriges Radios Symfoniorkester.

I Firenze är den första operan av en svensk, kvinnlig tonsättare som togs upp på Kungliga Operan.

Några år senare framfördes den vid en halvprivat tillställning i Paris, och också där fick den lovord i pressen. Trots det har I Firenze legat ospelad sedan början av 1890-talet. Handlingen är ett enkelt triangeldrama, och verket benämns ibland som operett, eftersom det har talad dialog. Efter cirka 125 års törnrosasömn väcks nu partituret till liv, och den charmiga och tidstypiska lilla operan kommer åter att klinga.

Konserten inleds med Helena Munktells dramatiska och koloristiskt rika orkesterverk Bränningar, en symfonisk havsskildring från 1890-talet.

Handlingen

I en ateljé i 1400-talets Florens står den unge konstnären Stefano Varezzi framför ett staffli i färd med att lägga sista handen vid ett porträtt av den unga, vackra flickan Gemma, som han träffat på en karneval. Stefano har för avsikt att delta i den tävling om bästa kvinnoporträtt som hertiginnan di Vanozza har utlyst. Under sittningarna har Stefano förälskat sig i Gemma, och kärleken är ömsesidig. Men också Stefanos medtävlare, konstnären Bardi, är kär i Gemma.

När Bardi kommer in i ateljén och får se Stefanos målning, inser han att det dessvärre är ett mycket lyckat porträtt. I vredesmod ska han just till att skära sönder duken, då Bembo, Stefanos hyresvärd gör entré. Bembo beklagar sig över den slarvige Stefano, som sedan länge ligger efter med både hyra och annat. Bardi visar honom Stefanos porträtt, och Bembo blir full av beundran över den vackra kvinnan. Bardi ger honom rådet att ta tavlan i pant, eftersom priset exakt råkar motsvarar den summa Stefano är skyldig.

Då kommer plötsligt Stefano in. De båda rivalerna, Bardi och Stefano, drar sina värjor och börjar duellera. Då uppenbarar sig den beslöjade hertiginnan di Vanozza i ateljén. I sitt sällskap har hon de två professorer, som utgör juryn i hennes tävling. När hertiginnan får höra anledningen till duellen, utesluter hon Bardi från tävlingen.

Stefanos porträtt är det sista domarna har att bedöma, och de beslutar att utse honom till vinnare. Hertiginnan delar ut priset, ett skrin med femhundra dukater. Efter att ha förvissat sig om att Stefano fortfarande älskar Gemma, kastar hon tillbaka slöjan: ”den svärmiska kvinna du fann på karnevalen en kväll, din Gemma, din modell, vars högsta önskan är att dig vinna. Se hit! Och henne skall du finna.”

Opera i en akt.
Libretto: Daniel Fallström.
Solister: Susanna Andersson (Gemma),
Joel Annmo (Stefano),
Fredrik Zetterström (Bardi),
Marcus Jupither (Bembo),
Niklas Björling Rygert (Viarducci) 
Torbjörn Lillieqvist (Sarsapilla).
Radiokören. Sveriges Radios Symfoniorkester.
Dirigent: Tobias Ringborg.
Konsertant framförande 9/6, Berwaldhallen.

Producent: Jan B Larsson
Programledare: Christina Tobeck

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".